Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av azith
Hej,
Startar en tråd då jag inte finner det jag söker på sidan.
Jag har nämnligen lite problem med min Volvo S60 2.4t -02. Det är så här att abs och stc lampan började lysa och även avgasrensningslampan. Kollade upp det med en obd läsare och fick felkoden "P0502 - Vehicle Speed Sensor Circuit Low Input"
Nu är då mina frågor följande:
Vart sitter sensorn/sensorerna exakt (bild uppskattas)? Hur många är det?
Kan det bero på annat tex, att det är smuts på sensorn eller liknande eller ska jag konstatera att den är sönder och bara byta den?
Vart leder kablarna från sensorn så jag kan kolla om det kanske är glappa kontakter?
Slutligen så vill jag gärna har lite info om hur man enkelt kan kolla och testa sensorn.
Mvh
Lugn och fin... Alla som har möjlighet att tyda felkoder kanske inte sitter 24h om dygnet och hjälper till.
Jag hittar följande info, men jag tror att det kan vara värt att läsa ut med ett bättre verktyg för att ev. hitta fler koder som kan visa på ett mer exakt svar.

Felkoder som man får via en OBD läsare är ofta bara relaterade till ökade utsläpp, vilket gör att man kanske inte får med allt som är nödvändigt för en komplett analys. Beroende på om du har automatlåda eller ej, kan det finnas felkoder relaterade till den också. I ABS/BCM finns säkert också felkoder.

P0502 = ECM-530D Hastighetssignal För låg signal
P0502 = ECM-510F Hastighetssignal

ECM-530D Felkod i annan styrenhet, B5244T3
Spoiler »
ECM-510F Hastighetssignal, B5244T3
Spoiler »
av azith
Mkt bra information. Har lite mera att gå efter nu.
Jag ska se om jag kan ta bilen till verkstad för att kolla lite närmare efter felkoder innan jag börjar hugga i med verktygen! :)

Det är en manuell växellåda.
Lyfter upp tråden igen då jag också har fått felkod: P0502 - Vehicle Speed Sensor "A" Circuit Low
Lampor som lyser från start är avgasreningslampan sen börjar ABS-lampan lysa efter en minut. STC-lampan lyser också men mer sporadiskt (oftast i kurvor med högre hastighet).

Avgasrenings-lampan började lysa 4 dagar efter jag monterat ett begagnat däck på höger fram (de bör dock vara ungefär lika mycket slitna).
Servooljan läcker lite ibland om det kan vara orsaken (fyller såklart på).

Jag har automatlåda. XC70 2.5T -04.

Vad kan det här bero på?
Tacksam för svar om någon har varit i liknande situation.
av MickeM
Felkoden betyder att hstighetssignalen från ABS saknas.
Felet är i ABS-systemet. Därifrån tas hastigheten också.

Så en felkodsläsning med volvoanpassad OBD utrustning krävs för att veta orsaken.
En universal klarar bara motorstyrdonet.

Men det du kan kolla är båda ABS kransarna fram.
Dom sitter på yttre drivknuten, närmast hjulnavet.
En större spricka i en sådan, så funkar det inte. Mycket vanligt att dom rostar sönder när bilen blivit några år.
En liten spricka, och man kan få antissldd/antispinn felaktigt i tvära svängar.

Ringarna kostar ca 80kr / framhjul, men dom ska bytas också.
En verkstad vill nog ha ca 2 tim för byte av båda.
MickeM skrev:Felkoden betyder att hstighetssignalen från ABS saknas.
Felet är i ABS-systemet. Därifrån tas hastigheten också.

Så en felkodsläsning med volvoanpassad OBD utrustning krävs för att veta orsaken.
En universal klarar bara motorstyrdonet.

Men det du kan kolla är båda ABS kransarna fram.
Dom sitter på yttre drivknuten, närmast hjulnavet.
En större spricka i en sådan, så funkar det inte. Mycket vanligt att dom rostar sönder när bilen blivit några år.
En liten spricka, och man kan få antissldd/antispinn felaktigt i tvära svängar.

Ringarna kostar ca 80kr / framhjul, men dom ska bytas också.
En verkstad vill nog ha ca 2 tim för byte av båda.
Jag bytte ABS kransen på vänster fram till en ny för 80kr för två dagar sedan. Den som satt på var sliten samt hade en stor spricka.
Tog ur batteriet i någon timme för att nollställa och körde sedan iväg.

Ingen lampa har lyst sedan dess (förutom ABS i första minuten efter bytet) så förmodligen var det bara detta "simpla" fel. Trodde det skulle vara något ännu större.
Tack för tipset MickeM!

Blir till att byta kransen på höger fram i förebyggande syfte när tid finnes.

Dock förblir ju frågan obesvarad om […]

Golvbelysning lyser ej!!!

Problem löst, dimbart ljus tänds vid m&o[…]

Kan vara urtrampningslagret. Om dem inte är h[…]

Den sitter så den syns bakifrån, om […]