Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
SvenB skrev:
fjohan82 skrev:
SvenB skrev:Den mannen har Stockholmarna fått för sina synders skull. De i Gnestas kommunfullmäktige tycker nog att det är en lyckad "export", men Stockholmarna tycker nog att de kunde behållit honom. :D
Jo tack.
Jag blir så j*vla arg varje gång jag hör det namnet nämnas eller den mannen öppna sin käft... :-(O)
Det är ju val i höst. Så det är bara att se till att miljöpartiet åker ur kommunfullmäktige i Stockholm, och riksdagen :wink:
Tyvärr, i detta fallet, bor jag inte i Stockholms kommun, så det blir svårt.
Men man får hoppas att de åker ut med huvudet före på alla politiska nivåer... :mrgreen:
Användarvisningsbild
av mikethebik
fjohan82 skrev: Men man får hoppas att de åker ut med huvudet före på alla politiska nivåer... :mrgreen:
Medhålles, Miljöpartiet är den värsta katastrof som drabbat Sverige sedan Gustaf II Adolf dödades vid Lützen!

Mike
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:
VolvoB20 skrev:Kalkylen ser ju ut så här: 100.000 Stockholmare + Inpendlare + besökare behöver byta upp sig till Euro 6 bilar för en extrakostnad på 100.000 kr per bil (Då de tvingas till tidigare byten än planerat) = 10.000.000.000 Kr

Inga problem sade "Daniel Helldén", man kan ju välja att inte ha någon bil också enligt honom om man inte har råd.

Sen ska ju någon köpa den "överblivna" 100.000 bilarna också.
En stor del av de 100k Stockholmare hade säkert bytt bil innan 2020 ändå. Alla som har leasingbilar (Vilket är väldigt många i Stockholm) hinner byta.
Och även en stor del privatpersoner skulle hinna byta innan 2020 även om det inte skulle komma förbud.

Och att kostnaden skulle bli 100k per bil, vad får du det ifrån? Dels kan man väl ändå få ut en viss peng för bilen man har (värdeminskning går kanske snabbare p.g.a stort utbud av förbjudna bilar, men de blir knappast helt värdelösa då det finns andra marknader för dem) , sen finns det bensinbilar med Euro5 som är 8-9 år innan förbudet införs. Långt ifrån alla kommer behöva lägga ut 100k emellan för att "uppgradera" sig.
Det är inte jag som räknar, utan trafikverket. 100.000 bilar ska bytas ut i förtid och det kostar 10 miljarder eller 100.000 extra per bil.

Det är ju fullt rimligt, bilar från 2014 hade ju säkert rullat i 10-15 år till, nu måste de ju ut på landsbygden eller till Östeuropa och alla dessa människor måste köpa ny bil i förtid.

Leasingbilar går ju inte direkt till skroten efter 36 månader utan säljs ju som begagnat till vanligt folk som inte har bilförmån. Där rullar de ju sedan i många år.

Ta en titt i forumet så ser du att alla inte kör sprillans Volvo utan många fortfarande kör tex V70N eller V70 06 till 14.
Användarvisningsbild
av joel80
Självklart kommer bilarna rulla mer ute i landet.. Inte vara i landsbygden, vi har fler städer i det här landet än Stockholm, Göteborg och Malmö.

För de som har äldre bilar och som känner att de behöver byta funkar det väl troligen fint med en bensinare som är 8-9 år. Det finns mängder med sånna för under 100k, och som sagt är den gamla bilen inte helt värdelös utan kan väl troligen säljas för en liten peng också?

Känslan jag fick var att dom räknat på om alla måste byta idag, utan att tänka på att det ändå är minst 2 år fram tills vi får se några förbud, och att det innan dess skulle bytts bilar hos många av de 100 000 bilar du skriver att dom räknar med.

Men vilket som.. Även om det bara skulle bli hälften av vad du skrivit är det mycket pengar.
Användarvisningsbild
av SvenB
joel80 skrev: Men vilket som.. Även om det bara skulle bli hälften av vad du skrivit är det mycket pengar.
För en tveksam miljönytta. Men hur "värdelösa" Euro 5 bilar blir, beror på hur zonerna kommer att utformas. Men om man lyssnade på damen från oppositionen, i TV 4 inslaget, så kommer det troligen dröja en bit efter 2020 om de ska få enighet i Stockholms kommunfullmäktige. Och jag tror hon har rätt. Bara för att de har ett bilhatande gatuborgarråd, skall man inte göra ett ogenomtänkt beslut ??:-/
Användarvisningsbild
av joel80
Tycker det verkar rätt genomtänkt.. Det går ju i linje med vad många andra storstäder i Europa också är inne på, samt där vissa också beslutat om miljözoner eller liknande för att få bort fossila bränslen.

Så att det skulle vara en idé av en enstaka politiker eller ens ett enstaka parti är rätt orimligt att tro. Om om inte herr Heldén har blivit tydligt större internationell makt än vi trott!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:T Det går ju i linje med vad många andra storstäder i Europa också är inne på, samt där vissa också beslutat om miljözoner eller liknande för att få bort fossila bränslen.
Har ju inget alls med att få bort fossila bränslen att göra. du får inte köra med en bil som går på förnyelsebart biodrivmedel, men det är helt ok att köra elbil som går på brunkols-el.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:Självklart kommer bilarna rulla mer ute i landet.. Inte vara i landsbygden, vi har fler städer i det här landet än Stockholm, Göteborg och Malmö.

För de som har äldre bilar och som känner att de behöver byta funkar det väl troligen fint med en bensinare som är 8-9 år. Det finns mängder med sånna för under 100k, och som sagt är den gamla bilen inte helt värdelös utan kan väl troligen säljas för en liten peng också?

Känslan jag fick var att dom räknat på om alla måste byta idag, utan att tänka på att det ändå är minst 2 år fram tills vi får se några förbud, och att det innan dess skulle bytts bilar hos många av de 100 000 bilar du skriver att dom räknar med.

Men vilket som.. Även om det bara skulle bli hälften av vad du skrivit är det mycket pengar.
Du kan inte bara räkna på kostnaden för byte. Det kommer också att genererar en accelererad värdeminskning då 100.000 bilar dyker upp på marknaden som saknar möjliga kunder i storstadsregioner.

Klarar norrlänningarna att suga upp det extra utbudet utan att pruta på priserna ?

Jag anser mig som extremt medelsvensson, Skulle jag byta in min XC70 Euro 5 nu mot en Euro 6 får jag nog lägga 100.000 i mellan. Kan jag köra vidare så planerar jag att åka med den i 10 år till.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag räknade såklart med värdeminskning. Men inte att bilarna blir helt värdelösa över en natt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Självklart inte de blir värdelösa över en natt då skulle ju kostnaden bli långt högre än 100.000 per bilägare, om nu inte alla 100.000 som måste byta bil i förtid går och köper en Dacia för 99.900 kr. Man har väl räknat att mellanskillnaden vi bilbytet blir 100.000 kr när man byter upp sig i förtid då folk köper betydligt dyrare bilar.

Sen som vanligt, om man hade använt de 10.000.000.000 kr till något annat hade man kanske kunnat rädda fler liv, det är ju inte helt omöjligt.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 22

Idag har den fått köra släp fö[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]