Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hejsan!

Jag har en riktigt fin Volvo 945 1998 Classic. Jag funderar på att uppgradera den med galler mot bagaget för att få den än mer original.
Någon som vet om de passar rakt av att sätta ett galler i bilen från en gammal 945?

Ser alla galler likadana ut? Behövs någon form av gasdämpare för att kunna vinkla upp gallret?

Det är denna annons jag tittat på.

https://www.blocket.se/stockholm/Delar_ ... 9.htm?sa=1

Med vänliga hälsningar
Oskar
Det står ju att gallret passar från 95-98, så det borde passa.
Jag har ett originalmonterat lastgaller i min 745 -88B och de fästs upp i taket men 2 st plast (gummi) klackar som är skruvade i ytterkant på taket. Själva "gångjärnet" är ju en "pinne" du skjuter in i ett fäste och är skjutbart som ett skjutlås. Jag har dubbla fästen i min så jag kan flytta fram skyddet om jag fäller baksätena. Skaffade ett galler (som det på bilden) från en -95 940 (mitt är trasigt tygnät på) men kan inte använda det (har lägre ryggstöd) så det är för gratis hämtning om du bor i närheten eller kör förbi. Där är dock inga fästen eller skjutlås till.
lennarte skrev:Jag har ett originalmonterat lastgaller i min 745 -88B och de fästs upp i taket men 2 st plast (gummi) klackar som är skruvade i ytterkant på taket. Själva "gångjärnet" är ju en "pinne" du skjuter in i ett fäste och är skjutbart som ett skjutlås. Jag har dubbla fästen i min så jag kan flytta fram skyddet om jag fäller baksätena. Skaffade ett galler (som det på bilden) från en -95 940 (mitt är trasigt tygnät på) men kan inte använda det (har lägre ryggstöd) så det är för gratis hämtning om du bor i närheten eller kör förbi. Där är dock inga fästen eller skjutlås till.
Vad snällt av dig.

Ska köpa det på lördag av killen. Är ju ett helt ok pris tror jag. Min fäster dock inte med klackar utan det verkar vara hål med invändig gänga.

Men han sa att han har alla delar. Bra om den går att fälla upp förstås.

Bild

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Det är något år sedan jag skulle byta (fick ju sätta tillbaka det gamla) men i dom hålen skruvar du fast "gångjärnsdelen" som skjutreglarna ska passa i. Dom är samma som i min. och då sitter skjutreglarna i lastgallret. Sedan sitter det 2 st gummiklossar skruvade på ryggstödet till baksätet för att låsa det i nerfällt läge och 2 st i taket för att låsa det i uppfällt läge. Sökte på nätet, men det visar bara nyare Volvo eller på typ Bildelsbasen visar dom bara gallret Se bara till att du får med gummiklossarna också, så funkar det
lennarte skrev:Det är något år sedan jag skulle byta (fick ju sätta tillbaka det gamla) men i dom hålen skruvar du fast "gångjärnsdelen" som skjutreglarna ska passa i. Dom är samma som i min. och då sitter skjutreglarna i lastgallret. Sedan sitter det 2 st gummiklossar skruvade på ryggstödet till baksätet för att låsa det i nerfällt läge och 2 st i taket för att låsa det i uppfällt läge. Sökte på nätet, men det visar bara nyare Volvo eller på typ Bildelsbasen visar dom bara gallret Se bara till att du får med gummiklossarna också, så funkar det
Stort tack för infon!

Är det bara att skruva med korta skruvar i taket då alltså?

Känns som ett ingrepp men blir ju väldigt original med galler samtidigt.

Tack för hjälpen.
//Oskar

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Nya Volvo XC70 PHEV

Nu har produktionen startat, går fortare Kin[…]

Tror du missförstår mig. Jag slå[…]

Det blev gates kamremssats.

Välkommen ut i trafiken

Den där ser ju trevlig ut, bra färgs&aum[…]