Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Derank skrev:om 20år är dagen el/hybrider T8or 5000 kronors bilar el mer troligt skrotade
Inte helt omöjligt. Det beror på vad det kostar att byta batteripaketet. Skulle inte förvåna mig om att det inte är lönsamt.
av andersuw
apersson850 skrev:Efter tio år eller så är det kilopris på de flesta bilar.
Tja ett kilopris går väl alltid att få fram, fast det från början ligger i paritet med fläskfilé och så småningom inte ens når upp till fläskben. ;-)
av andersuw
Jo jag förstod det. Bara skojade lite.

Fast att det bara är skrotvärdet kvar efter 10 år är väl ändå att ta i? Jag har inte kollat priserna på sistone men sisådär 50.000 borde man väl ända kunna få ut för en V/XC70 -08 idag. När jag sålde min 855 T5 -94 i början av 2008 var den 14 år gammal och hade runt 25.000 mil på mätaren. Fick ändå med omedelbar verkan (såld samma dag som annonsen sattes in) det pris jag begärt, 40.000, vilket var bättre än jag räknat med. Hade kallt utgått från att jag skulle behöva pruta lite men tänkte att försöka duger och det gjorde det ju.
av Lövet
Det som är intressant med 10 år gamla bilar är ju hur liten skillnad det är mellan bilar som kostade 250.000kr nya och 600.000kr nya. Fyndläge för den med bilintresse och lite mekarvana med andra ord.
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, det är lite det jag menade. Även om inte alla bilar är värda 10000 kr. efter tio år, så skiljer det inte så mycket mellan en som var dyr eller billig när den var ny. Just för att när de väl blir så gamla är de potentiella köparna mest intresserade av bruksvärdet, inte om bilen är en Skoda Fabia eller BMW 750 iL.
av Lövet
https://www.blocket.se/sodermanland/Vol ... ?ca=11&w=3
https://www.blocket.se/varmland/Volvo_S ... ?ca=11&w=3
osv
https://www.blocket.se/stockholm/bilar? ... d=th&cb=41

Najs för den som kan köpa begagnat, mindre najs för nybilsköparen av T6an som tappade 300.000kr(?) mer på samma period.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är ju ett gammalt och väl känt faktum att köpa "lyxbil" och sen snart sälja den är det dummaste man kan göra, om man ser till ekonomin.
av eijo
Bonus Malus gäller bara nya bilar efter årsskiftet. XC70 MY2016 är Euro6 klassad och bör snarast bli bli extra eftertraktad framöver då den uppfyller de nya miljözon 2 kraven.
av andersuw
XC70 -16 är mycket riktigt Euro 6-klassad (liksom XC70 -14 och -15 förutsatt att de har den nya fyrcylindriga VEA-motorn) och det kan tänkas göra dessa bilar mer eftertraktade än vissa andra på begagnatmarknaden. Men vad reglerna för de nya miljözonerna i slutänden blir vet vi inte ännu. Vad som finns i nuläget är bara ett utredningsförslag som bl.a. innebär att Euro 6-dieslar är tillåtna i miljözon 2. Regeringen har ännu inte fattat något beslut i frågan och det är inte ovanligt att beslut skiljer sig från utredningsförslag. Så var ju exempelvis fallet när det gäller Bonus Malus (de nya reglerna för fordonsskatt) där regeringen beslutade att bara ändra beskattningen för helt nya bilar och då bara under de första tre åren efter första registrering trots att utredningen föreslagit mer vittgående ändringar.
Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna köp[…]

Hjullagerproblemer

Lossar man länkarmen eller tar loss styrspind[…]

Doktorns 945 ltt -97

Aha, okej! Ja för annars går gängo[…]

Så! Nu har jag äntligen renoverat f&aum[…]