Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pbengtss
SvenB skrev: Märkligt att du fått den informationen. I manualens säkerhetsföreskrifter nämns inget om att laddaren, med tillhörande sladd, inte får läggas i motorutrymmet. Det enda som står om anslutningssladden är att man måste se till att den inte kommer kläm, samt att om sladden blir skadad måste den bytas ut. Om du inte skulle få lägga laddaren där, skulle de som inte har garage kunna använda CTEK att ladda en bil med utan att riskera få laddaren stulen
Den informationen finns bland deras FAQ som inte går att länka direkt till. Om de fortfarande inte har infon i instruktionsboken är det rätt uselt, jag påpekade också det till dem för snart 3 år sedan...
Men man får ha hela paketet under huven om man byter nätkabeln. Och den får man enligt deras säljare byta själv.

Scrolla ned i den här länken och klicka "Montering" så dyker frågan upp:
http://www.ctek.com/se/hjalp?filter-faq ... m%c3%a4nt#

Montering: Jag vill installera en CTEK permanent i bilen för laddning av bilens batteri vid nätanslutning av bilens motorvärmare/ kupévärmare. Hur ska jag göra?

Vi har ingen sådan beskrivning, men installationen är inte så komplicerad. Laddaren får inte monteras inne i motorrummet, i sådant fall måste nätkabeln (230V) vara av motorvärmare typ enligt nordiska bestämmelser. Istället monteras laddaren inne i kupén, du ansluter nätkabeln till kupévärmaruttaget men en förgrening om så önskas. Batterikabeln ansluts till bilens batteri, med fördel med ringkabelskorna som medföljer laddaren. Om batteriet är monterat i motorrummet i bilen får man dra batterikabeln igenom bilens torpedvägg (väggen mellan kupé och motorrummet). Man bör montera en säkring på batterikabeln plus (röd), så nära batteriet som möjligt för att det är en fastinstallation.
Användarvisningsbild
av SvenB
pbengtss skrev:
SvenB skrev:Det man gör är att man har fast montering av kablar till batteriet.
Jo, poängen var bara att man inte får ha själva nätkabeln under huven om man har tänkt sig det.
Jag har aldrig haft en tanke på att montera hela laddaren fast under huven. Men utifrån ditt svar här kan man få uppfattningen att det skulle vara förbjudet att lägga laddaren under huven under laddningstiden. Det var det jag ifrågasatte.
av Ice71
Sådär. Nu är det monterat. Bara att plugga in lite snabbt nån gång ibland för att hålla batteriet fräscht.
Ganska diskret också tycker jag.
Gummilocket över uttaget tycker jag förövrigt sitter ganska tight. Tror absolut inte att det ska bli något problem.
Bilagor
IMG_20171128_124156.jpg
Ganska diskret. Sitter med ett buntband. Ett buntband längre upp också för att kabeln ska sitta ordentligt.
IMG_20171128_124156.jpg (115.92 KiB) Visad 809 gånger
IMG_20171128_114246.jpg
IMG_20171128_114246.jpg (146.48 KiB) Visad 829 gånger
IMG_20171128_113348.jpg
Jordkabel med taggbricka för bra kontakt
IMG_20171128_113348.jpg (155.39 KiB) Visad 842 gånger
IMG_20171128_113343.jpg
Gjorde ett litet hack i batterilådan för att inte klämma kabeln.
IMG_20171128_113343.jpg (142.36 KiB) Visad 847 gånger
IMG_20171128_113335.jpg
Drog sladden under lamphuset
IMG_20171128_113335.jpg (163.69 KiB) Visad 846 gånger
IMG_20171128_103307.jpg
IMG_20171128_103307.jpg (90.87 KiB) Visad 812 gånger
IMG_20171128_103249.jpg
IMG_20171128_103249.jpg (84.42 KiB) Visad 826 gånger
Användarvisningsbild
av SvenB
Det där betyder att du står i ett garage eftersom annars får väl laddaren "fötter" och försvinner? Snyggt för övrigt.
Ser bra ut, eller ska man kanske säga, det syns inte. :lol:
Diskret och kommer säkert att fungera bra. Säger som SvenB, antar att du har eget garage, eller väldigt bra "grannar"?
Har du någon laddningsindikator monterad?

Själv monterade jag en kontakt med laddningsindikator under motorhuven uppe vid vindrutan. När jag kommer och ska ta bilen så ser jag direkt hur mycket laddat batteriet är. Har eget garage, så jag lägger laddaren på framrutan och ansluter den till ladduttaget utan att öppna motorhuven. Funkar bra för mig, och intressant att andra också hittar bra lösningar. :D
av dannesk
Har du plåtrent/kontakt där du satt minuskabeln i övrigt bra & dolt montage? Jag satte min på skruven som syns på bild nr.4 som håller säkringhållaren, där är det bra kontakt. Kan tipsa om bra pris på ladd.indikator på Classe, köpte 3st då vart dom 10kr/st billigare då jag behövde til båten osv. :) https://www.clasohlson.com/se/Laddkabel ... or/36-3764
av Ice71
dannesk skrev:Har du plåtrent/kontakt där du satt minuskabeln i övrigt bra & dolt montage? Jag satte min på skruven som syns på bild nr.4 som håller säkringhållaren, där är det bra kontakt. Kan tipsa om bra pris på ladd.indikator på Classe, köpte 3st då vart dom 10kr/st billigare då jag behövde til båten osv. :) https://www.clasohlson.com/se/Laddkabel ... or/36-3764
EbbevonVolvo skrev:
Ser bra ut, eller ska man kanske säga, det syns inte. :lol:
Diskret och kommer säkert att fungera bra. Säger som SvenB, antar att du har eget garage, eller väldigt bra "grannar"?
Har du någon laddningsindikator monterad?

Själv monterade jag en kontakt med laddningsindikator under motorhuven uppe vid vindrutan. När jag kommer och ska ta bilen så ser jag direkt hur mycket laddat batteriet är. Har eget garage, så jag lägger laddaren på framrutan och ansluter den till ladduttaget utan att öppna motorhuven. Funkar bra för mig, och intressant att andra också hittar bra lösningar. :D
Satte en taggbricka under så det blev nog bra kontakt. :-)-)

Jo. Har garage, men på nåt konstigt vis har det blivit fullt med annat. 8)
Men har bra grannar så det ska inte vara nåt problem.
Tänkt på en sån indikator, men övergav den idén då jag ville ha det så "slimmat" som möjligt i fronten.
Kommer att sätta i laddaren kanske en gång i veckan nu i början. Ser ju ganska fort hur ofta och länge jag behöver ladda. Kanske räcker sen med en gång i månaden? Behövdes inte länge idag för att det skulle bli fullt.
av Volvo79
Hallå där,

Mycket vacker lösning måste jag säga!
Jag har beställt en Ctek o kunde inte hålla mig utan var tvungen att börja klura på en smidig montering för att det skulle vara lätt att använda laddaren.

Innan jag hittade den här tråden flängde jag iväg o köpte en ”comfort connect förlängningskabel” 2,5m för att kunna dra fram kontakten till grillen.
Men när jag rev upp förpackningen ser jag att det inte finns nåt lock över kontakten??? :-(
Vad är det för produkt du använt? Eller finns det lock att få tag på?

Tacksam för tips

//Andreas
Användarvisningsbild
av SvenB
Volvo79 skrev: sön 03 feb 2019, 22:04
Vad är det för produkt du använt? Eller finns det lock att få tag på?
Du har ju ett "lock" på originalkabeln som du kan flytta med.

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]

Volvo 740 fördelare

Vevaxelgivaren....

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]