Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Smurfen40
Har nu spjällhus med vit ettikett och dessa nummer
9186793
65cfm2
AH 0002030.K
Hittade ett på skroten med gul ettikett  och nummer.
8644347
65cfm-2
AH.0012381.C
Det som känns osäkert är nummer AH.0012381.C
Senast redigerad av 1 Smurfen40, redigerad totalt 0 gånger.
av Skrew
Även om du har exakt samma betäckning på spjället så kan det vara olika mjukvaror i dem dessvärre. Har du tur är det samma men inte säkert, du får helt enkelt testa dig fram. Annars läs ut vilken programvara som sitter i ditt spjäll via Volvo Vida Dice, och skicka kika med atech2 om dem har ett liggandes på lager med just den mjukvaran. Annars får du skicka in ditt och renovera det du har. Kostar 3400:-
Så ändrar de helt hur spjället fungerar (konstruktionen) och du behöver ej oroa dig att problemet skall återkomma....

Går även att renovera själv om man inte har tummen mitt i handen.. ≥≥
av Smurfen40
Skrew skrev:Även om du har exakt samma betäckning på spjället så kan det vara olika mjukvaror i dem dessvärre. Har du tur är det samma men inte säkert, du får helt enkelt testa dig fram. Annars läs ut vilken programvara som sitter i ditt spjäll via Volvo Vida Dice, och skicka kika med atech2 om dem har ett liggandes på lager med just den mjukvaran. Annars får du skicka in ditt och renovera det du har. Kostar 3400:-
Så ändrar de helt hur spjället fungerar (konstruktionen) och du behöver ej oroa dig att problemet skall återkomma....

Går även att renovera själv om man inte har tummen mitt i handen.. ≥≥
Att den har annan mjukvara räknar jag med.
Men är det inte bara att köra till volvo och ändra??
Jag gav bara 200 för spjället så det är ingen katastrof.
Frågan är om det passar om man kör till volvo och ändrar mjukvaran??
av Skrew
Om du ändå ska låta om programmera spjället åk till Mekonomen, fick offert på 900:- för mjukvaran och 300:- för programmeringen. Volvo betydligt mkt mer !
Dock bara vissa Mekonomen som har utrustningen till att göra detta, men bara att ringa och kika med dem innan. Återkoppla gärna i tråden, nyfiken hur det löser sig för dig plus att det kan hjälpa andra.

Fick även pris för allt från bägge firmorna.

Spjällhuset 3600:- från både Bilia och Mekonomen.

Total pris nytt spjäll mjukvaran programmering och montering.

Bilia = 9000:-

Mekonomen = 6000:-
av Gelis
Nu har jag inte fördjupat mig i programering/mjukvarudelen i Vida då det som sagt inte går att ladda ner mjukvara med KinaVida. Men Går det att läsa ut befintlig mjukvara ur tex spjället och spara filen på tex hårddisken för att sedan ladda den i det nya beggade spjället, troligtvis inte, men är det någon som vet?
av Per L
Du har väl fått reda på från vilken bil spjället kommer från?
Har du bara fått ett spjäll med rätt art.nr och det kommer från en bil med "samma" motor som din bil har är sannolikheten stor att spjället kommer att passa även till din bil. Utan att programmeras om.

Till morsans S60 140 hk automat -01 köpte jag ett begagnat "gult" spjäll från en S80 140hk -01 automat och det har fungerat i många år nu utan att programmeras om. Trots att, vad jag vet, programvaran har olika art.nr mellan S80an och morsans S60a.
Senast redigerad av 1 Per L, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av greeeken
Gelis skrev:Nu har jag inte fördjupat mig i programering/mjukvarudelen i Vida då det som sagt inte går att ladda ner mjukvara med KinaVida. Men Går det att läsa ut befintlig mjukvara ur tex spjället och spara filen på tex hårddisken för att sedan ladda den i det nya beggade spjället, troligtvis inte, men är det någon som vet?
Går ej
av Smurfen40
Var på Volvo igår och köpte ny packning för tänkte rengöra det gamla och ha det nya i reserv då jag trodde att jag var tvungen att ladda ner nya mjukvara.
Men tänkte jag testar för skojs skull att sätta i det nya med gul ettikett.
Och döm av min förvåning då det fungerade perfekt utan uppdatering.
Så nu har jag ett bättre begagnat utan felkoder och det har bara kostat mig 200 plus packning.

Fick sålt mina gamla 18" igår, sa[…]

Hej Jag har en Volvo S80 -04 som är tillverka[…]

Volvo car UX

Fick mejl idag.. "Dina skärmar får[…]

Bensinpriser v2

Så är det ju. Men en sjudubbling fr&ar[…]