Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av life_fotboll
Hej
Är det någon här som kan hjälpa mig med styrningen på en 850 -92. hur ska man montera isönder så man får ut bl.a. kuggstång så man kan byta packningen(arna). Är det nån som vet hur? någon som vet var man kan hitta sprängskisser?
Användarvisningsbild
av uno83
Kanske finns i Haynes?
av life_fotboll
uno83 skrev:Kanske finns i Haynes?
mm det vet jag, men tänkte om det finns upplagt någonstans på nätet så man kan se det direkt...
av *pettson*
life_fotboll skrev:
uno83 skrev:Kanske finns i Haynes?
mm det vet jag, men tänkte om det finns upplagt någonstans på nätet så man kan se det direkt...
Haynes har inte styrningen delad i molekyler så du ser alla ingående delar i en styrväxel?..
av life_fotboll
bra å veta. men är det nån här på forumet som någon gång har haft sönder styringen som kan förklara för mig hur man måste göra???
av *pettson*
life_fotboll skrev:bra å veta. men är det nån här på forumet som någon gång har haft sönder styringen som kan förklara för mig hur man måste göra???
ja alltså det finns inte nån anvisning eftersom volvo inte renoverar dom.
Dom firmorna som utbytesrenoverar släpper inga manualer..
Enklast är att slå upp den i bänken och undersöka den. Det brukar alltid bli bra i slutändan.
av life_fotboll
varför skulle inte volvo renovera styrningen? och vad menar du med slå upp den på bänken. först måste man ju veta hur man tar av hela kuggstångsaxeln m.m. från bilen, eller?
av *pettson*
life_fotboll skrev:varför skulle inte volvo renovera styrningen? och vad menar du med slå upp den på bänken. först måste man ju veta hur man tar av hela kuggstångsaxeln m.m. från bilen, eller?
Men att ta bort den från bilen är väl inget problem?..
Om du kikat så står motorn på den. Så du måste se till att avlasta växeln.
Sen släppa både rattaxeln och släppa ned subframen lite.
Så avsluta med att lossa ändarna på den och släppa den från subframen.
Det är däremot nåt som troligen avhandlas i haynes..
Fackslang= att slå upp den i bänken
Rak svenska= Att omsorgsfullt passa in och sätta upp den på din arbetsbänk med lämplig utrustning för vidare omsorg.
Senast redigerad av 1 *pettson*, redigerad totalt 0 gånger.
av life_fotboll
jo , har kikat lite på det så jag vet att man behövde göra ungefär så. men problemet är hur man sen ska dela själva den. Det är så att där läcker ut lite olja i damaskerna på sidorna och udrasr om det ska vara så för att smörja kullederna utanför eller om man måste byta packningarna?
av *pettson*
life_fotboll skrev:jo , har kikat lite på det så jag vet att man behövde göra ungefär så. men problemet är hur man sen ska dela själva den. Det är så att där läcker ut lite olja i damaskerna på sidorna och udrasr om det ska vara så för att smörja kullederna utanför eller om man måste byta packningarna?
Det ska INTE vara så att den läcker, tyvärr är det inte gott om reservdelar heller..
Men köp en annan styrväxel? En affär på allt mellan 500 och 2000kr på skroten.

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]