Nu har jag experimenterat lite med min PA11-VOL. Det finns två möjligheter för styrning av sin iPod, Playlist mode och Direct mode.
Playlist mode: I programmet iTundes skapar du fem spellistor som heter VOLVO1, VOLVO2 osv och däri placerar du de låtar du vill kunna komma åt via bilstereon. Spellista 1-5 kommer man åt genom att välja CD1, CD2 osv. Spellista 6 (CD6) är all musik på iPoden, även sådan som inte är placerad i någon spellista. CD6 kan alltså innehålla 15000 låtar! Med rattknappar skippar du en låt frammåt eller bakåt. Höjer och sänker volymen. Via stereon skippar du en låt frammåt eller bakåt. Med spolningsknapparna >> resp. <<
skippar du 10 låtar frammåt eller bakåt. Det går alltså inte söka i några låtar. Random och scan fungerar.
Med spellistorna kan man lätt ordna sin musik så att cd1 är min favoritmusik, cd2 är barnens, cd3 är lugn musik osv. Det går snabbt och smidigt att byta mellan spellistorna. Man får ju förstås komma ihåg vilken musik som är på respektive spellista. Displayen visar ingen info om låttitel etc.
Direct mode: Här kan du styra iPoden precis som när man lyssnar med hörlurar. Displayen visar all info och man kan söka låtar via artist, album osv. Finns ju många fördelar med det men det tar uppmärksamhet från trafiken. Man får pilla med iPoden vid rätt tillfällen. Man kan inte styra spellistor från stereon, även det får göras via iPoden. Man
kan styra iPoden via rattknappar och stereon. Med rattknappar skippar du en låt frammåt eller bakåt. Höjer och sänker volymen. Via stereon skippar du en låt frammåt eller bakåt. Med spolningsknapparna >> resp. << söker du i låten. Att skippa 100 låtar frammåt är alltså inget man gör via bilens knappar, då använder man iPodens hjul. Ska man använda Direct mode rekommenderar jag att man skaffar en hållare från Brodit länk:
http://www.brodit.se/ Man kan då få en säker placering av sin Ipod.
Jag har bara testat Direct mode i några minuter men tror jag kommer föredra den inställningen. Man behöver inte nödvändigtvis ha sin iPod framme. Väljer man rätt spellista innan man kopplar in iPoden så kan man ju skippa frammåt och bakåt i den. Då jag redan har en Brodithållare till min handdator (för navigering) blir det trångt att ha även iPoden där. Finns ju förvisso alternativa placeringar men... jag får se hur det blir. Min brodithållare syns bl.a. på bild nr.2 i Tips&Trix-forumet.