Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dnordin
Hej!

Har lite problem med min V70 D3 MY11. Började för några dagar sedan med att batterilampan började lysa, tänkte att det var för att jag kört värmarn rätt mycket och många kortkörningar, tog in batteriet och laddade det över natten.
Dagen efter när jag kör så kommer ett felmeddelande upp "laddningsfel, service snarast" Åkte hem, mätade lite.
Över batteripolerna så hade jag 11,53v med bilen igång och generatorn gav 11,14v. Båda ligger alltså lågt.

Har varit ut på några kortare turer för att se vad som händer och efter en 10-15 minuters körning så börjar grejer stängas av, anti-spinn, abs, servo osv.

Jag tycker det känns som generatorn men kan det vara batteriet tro?
av ChristerN
Testa med ett nytt batteri. Vad det än är för fel så är ditt nuvarande batteri förmodligen kass.
Du kan också ta hem och ladda batteriet igen och sedan, när du kopplat från laddaren och väntat 3-4 timmar, mäta över batteripolerna vilken spänning det har. Du bör ligga på mellan 12,7 och 13,5 V.
Nästa steg är att belasta batteriet tex med en lampa. Beroende på hur mycket lampan drar så bör nu efter några minuter spänningen över polerna minska men inte gå under 12,6-12,7 V. Har du lägre spänning är batteriet kass.

Jag har för mig att Volvo rekommenderar att ladda batteriet i bilen för att BMS:en (Batteriövervakaren) ska förstå att batteriet blir laddat. Det kan även vara det som orsakar ditt problem. Byter du till ett nytt batteri och fortfarande får felmeddelanden kan detta vara anledningen. Då behöver du till en verkstad som nollställer BMS:en (har jag för mig men är osäker!).
Användarvisningsbild
av Bosse78
ChristerN skrev:Jag har för mig att Volvo rekommenderar att ladda batteriet i bilen för att BMS:en (Batteriövervakaren) ska förstå att batteriet blir laddat. Det kan även vara det som orsakar ditt problem. Byter du till ett nytt batteri och fortfarande får felmeddelanden kan detta vara anledningen. Då behöver du till en verkstad som nollställer BMS:en (har jag för mig men är osäker!).
Ja fick nyss batteriet bytt på garanti och då sa dom också du kan få felmeddelande upp till ett dygn fortfarande innan bilen lärt sig att det sitter ett nytt batteri i.
av Daniel73
När motorn går ska man ha vettig spänning då det är generatorn som ger ström och inte batteriet.
Har man inte det är generatorn kass.
Det finns ingen anledning till att misstänka batteriet.
Felsök/byt generatorn.
av Dnordin
Hej och tack alla för svar.

Har hela tiden haft känslan på att det är generatorn som inte ger nog med ladd, beställde en igårmorse från laga.se.

Igår körde jag tjejen till jobbet (ca 3km tur å retur), laddat batteriet hela natten och då var det inte några problem. När jag kom hem så började jag kolla batteriet och generatorn och låg kring 11,5v båda två.
Därefter satte jag batteriet på laddning igen, skulle nämligen hämta henne på eftermiddagen.
När jag skulle hämta henne så gick det bra hela vägen ner till hennes jobb men på väg hem började abs, servo, airbags och belysning stängas ner, när jag kom hem så hade jag så pass lite kräm kvar i batteriet att jag inte kunde stänga av bilen på knappen. Fick lov att sätta på laddaren med bilen igång och vänta en stund så jag kunde stänga av den.
Sådär lagom less och stressad med två hungriga ungar och en trött sambo så kollade jag inget mer men, det måste väl ändå vara laddningen som strular, kan inte tänka mig något annat, speciellt inte när jag mätt upp på tok för låg volt från generatorn.
Användarvisningsbild
av helgonet1
Dnordin skrev:Hej och tack alla för svar.

Har hela tiden haft känslan på att det är generatorn som inte ger nog med ladd, beställde en igårmorse från laga.se.

Igår körde jag tjejen till jobbet (ca 3km tur å retur), laddat batteriet hela natten och då var det inte några problem. När jag kom hem så började jag kolla batteriet och generatorn och låg kring 11,5v båda två.
Därefter satte jag batteriet på laddning igen, skulle nämligen hämta henne på eftermiddagen.
När jag skulle hämta henne så gick det bra hela vägen ner till hennes jobb men på väg hem började abs, servo, airbags och belysning stängas ner, när jag kom hem så hade jag så pass lite kräm kvar i batteriet att jag inte kunde stänga av bilen på knappen. Fick lov att sätta på laddaren med bilen igång och vänta en stund så jag kunde stänga av den.
Sådär lagom less och stressad med två hungriga ungar och en trött sambo så kollade jag inget mer men, det måste väl ändå vara laddningen som strular, kan inte tänka mig något annat, speciellt inte när jag mätt upp på tok för låg volt från generatorn.
Hur mycket har bilen gått? Kan ju vara kolen i generatorn som är slitna då laddar den inte, då får man dessa klassiska fel. Nu har du redan beställt en generator men tror att du klarat dig med att byta kolena på den gamla. Dessutom billigare att byta kolena än hela generatorn.
av Dnordin
helgonet1 skrev:

Hur mycket har bilen gått? Kan ju vara kolen i generatorn som är slitna då laddar den inte, då får man dessa klassiska fel. Nu har du redan beställt en generator men tror att du klarat dig med att byta kolena på den gamla. Dessutom billigare att byta kolena än hela generatorn.
Bilen slår snart över till 27000, är medveten om att det går att byta kolen som jag tror sitter fast på laddregulatorn. Kollade upp priserna på dessa och de låg kring 700kr och generatorn från skroten gav jag 1200kr för (den hade suttit i en bil med 10000 mil på mätaren)
Men det är klart, 500kr är 500kr. Vet du så här på rak arm vad det är jag ska köpa så är det snabbt gjort att avbeställa generatorn :)
Försökte länge och väl att hitta till just min generator men efter några timmar gav jag upp.
av Cox
Köp en beggad, ska du byta kol på ett korrekt sätt så skall även släpringar svarvas ner. Har du ingen som kan göra det, så kör på den du beställt
Användarvisningsbild
av helgonet1
Dnordin skrev:
helgonet1 skrev:

Bilen slår snart över till 27000, är medveten om att det går att byta kolen som jag tror sitter fast på laddregulatorn. Kollade upp priserna på dessa och de låg kring 700kr och generatorn från skroten gav jag 1200kr för (den hade suttit i en bil med 10000 mil på mätaren)
Men det är klart, 500kr är 500kr. Vet du så här på rak arm vad det är jag ska köpa så är det snabbt gjort att avbeställa generatorn :)
Försökte länge och väl att hitta till just min generator men efter några timmar gav jag upp.
Ja har den gått så mycket så är det garanterat kolena som är utslitna och ja det sitter på laddregulatorn, man byter den delen. Kan ju kolla upp det om du villl men då behöver jag regnr på din bil för att det ska bli rätt. I vilket fall som helst så måste nog generatorn monteras ned för att man ska komma åt att byta kolena. Själva bytet av kolena är ett ganska lätt jobb. Skulle tippa på att kolena finns att köpa på mekonomen, bilallt lr autoprodukter kanske billigare än på Volvo fast där är vill dom ju helst att man byter hela genratorn ?:-/ Du kan ju kolla detta själv är ju lätt gjort.
Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna köp[…]

Hjullagerproblemer

Lossar man länkarmen eller tar loss styrspind[…]

Doktorns 945 ltt -97

Aha, okej! Ja för annars går gängo[…]

Så! Nu har jag äntligen renoverat f&aum[…]