Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har fått jobb i Åre under vintern och behöver en vinterbil (max 40.000kr) och har snöa in mig på en XC70.
Dock vet jag inget om volvo XC70 eller volvo för den delen.
Har läst att det blev haldex fyrhjulsdrift runt slutet 2003. Men att det inte är någon större skillnad.

Dock vet jag inte om jag ska ha en bensin eller diesel.
Jag vet att skatten är dyrare på diesel och alla diesel har väl haldex?
Det är ju smidig med dieselvärmare i diesel men är det standard? Värmer den bara kupen eller även motorn? kommer ju finnas uttag där jag bor för att koppla in till motorvärmare.

Dom ända kraven jag har är typ att den måste ha farthållare. Aux hade varit nice med något speciellt ljudpaket som hade det som standard?
DSTC är det standard? Någon annan utrustning som man MÅSTE ha?

Så vad hade ni köpt?

Mvh Niclas
Dieseln har oerhört dyr skatt (runt 7500) så det ska många mil innan det lönar sig. Dock är skatten på bensin inte att leka med heller (runt 3000kr). Båda har relativt höga fasta kostnader. Skillnaden i förbrukning är någonstans runt 2-3dl per mil så det är bara att du börjar räkna. Vill du få ner förbrukningen är manuell växellåda att föredra. Då sjunker också skatten.

Haldexen efter 2003 på båda motorer och den är väsentligt bättre än Viscokopplingen som var innan. Väl värt det.

Dieselvärmare är standard i alla dieslar och den värmer både motor och kupé.
Aux finns bara original på de sista. Går att lägga till relativt billigt med en liten box.

I övrigt är det samma saker att titta in efter som på de övriga bilarna på samma plattform, se t ex tråden om köp av S80 från igår.

DTSC blev standard någon gång längs vägen, 2005 kanske? Lite osäker där.
SBergdahl skrev: DTSC blev standard någon gång längs vägen, 2005 kanske? Lite osäker där.
Yup, blev standard med faceliften som kom med modellår 2005.
Någonting skrev:
SBergdahl skrev: DTSC blev standard någon gång längs vägen, 2005 kanske? Lite osäker där.
Yup, blev standard med faceliften som kom med modellår 2005.
Lutar mot att det blir en diesel.

Har dock sätt att vissa har DTSC knapp och vissa har det inte. Säker på att det är standard?
Niclasss skrev: Lutar mot att det blir en diesel.
Visserligen har alla dieslar en dieselvärmare men inte alla har en timer för att använda som parkeringvärmare.

Tex. köpte en bekant för tre år sedan en splitter ny XC60 en så kallad "lagerbil" och upptäckte lång efteråt att bilen inte hade timer som hans gamla bil hade och att få den installerat efteråt hade kostat nära 4000kr.om jag mins rätt.
Värt att kontrollera före köpet.
Niclasss skrev:
Någonting skrev:Helt säker från och med årsmodell 2005 så är dstc standard. Har du något exempel där knappen saknas?
Hej
Tack för alla svar.
Här är är en där knappen saknas.

https://www.bilformedlingen.com/personb ... era-bilder
Nu var det några år sen jag körde V70 (-07) , men jag har för mig att DSTC av/på fanns i färddatorn på blinkersspaken på MY2007 i alla fall.

/Mattias

Fick sålt mina gamla 18" igår, sa[…]

Hej Jag har en Volvo S80 -04 som är tillverka[…]

Volvo car UX

Fick mejl idag.. "Dina skärmar får[…]

Bensinpriser v2

Så är det ju. Men en sjudubbling fr&ar[…]