Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Samsion
Hej allihopa!

Nu är det så att min pappa (ÄNTLIGEN) efter 7 års tid bestämt sig för att köpa en ny bil.
Vi har kört en 99 VW Polo 1.6 och nu bestämt oss för att köpa en V60.

Vi i familjen brukar inte köra bil ofta, cirka 1000 mil om året, om inte mindre, vi bor i Helsingborg så allt är nära, kör som mest bort till Köpenhamn/Malmö/Lund
Si vi har kollat upp olika V60, pappa blev genast intresserad utav 2.0t Bi-Fuel bilar eller bara vanlig bensin.
Så vi undrar då om folk som har sådana bilar, är det en bra bil som inte behöver service så ofta? Hur är automatlådan på bilen?

/mvh
Samsion
av Rådlös
Bi-Fuel har dyra reparationer om det krånglar med bränslebiten. Dessutom blir det automatiskt körförbud på bilen när den blir 20 år gammal. Det går att komma ifrån det på olika sätt, konvertera den till bensindrift eller förnya hela gasinstallationen (i princip). Den skall därefter registreringsbesiktigas igen. Båda alternativen är fruktansvärt dyra. Förmodligen dyrare än vad bilen är värd vid den tidpunkten? Ju närmare den här 20-årsgränsen man kommer, destå mer svårsåld blir bilen. Vem köper en hel och fungerande bil med ett inbyggt körförbud om t.ex 18 månader?

Service skall bilen ha efter ett fastställt schema. Följer man inte det så kan A: Bilen "säga ifrån" och vägra fungera som den skall. B: Eventuella bilhandlare och verkstäder bli avogt inställda till bilen och nervärdera den för att man inte har skött servicen.

Om man tänker "förnyelsebart bränsle" så finns det ju andra alternativ. Även en ren bensinbil är ett ganska starkt kort i sammanhanget. Kör man bara max 1000 mil om året så kan man ju döva sitt samvete med att man inte är någon värsting med att släppa ut CO2.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Derank
Skippa Bifuel, bara massa kostnader, och som redan sagts så dör den efter 20år. Med 1000mil per år skulle jag tagit en T3a
av Rådlös
Det skulle jag mycket väl kunna tänka mig om jag var i bilbytartankar. Här är lite tekniska data på bilen: https://www.auto-data.net/se/?f=showCar&car_id=17591
Bränsleförbrukningen gäller bensin. Kör du på E85 blir den lite högre. Andra tester som jag har sett säger att man kan komma under litern på E85 om man snålkör aktivt.
I sammanhanget, bestäm dig för ett bränsle och kör helst på det hela tiden. Av många frågor på detta forumet framgår att dom som ständigt håller på att byta bränsle får störningar av mer eller mindre slag. Och då blir man missnöjd med bilen då den inte motsvarar förväntningarna.
Jag är inne på åttonde året med min V70 2.0F -08. Jag har aldrig tankat något annat än E85 i den bilen. Den har gått över 13 000 mil varav jag har kört nästan 10 000 mil med den. Den drar i genomsnitt 1,18 L/mil. (Den är lite tyngre än en V60) Men T4F är en mera utvecklad och optimerad F-motor än min motor. Eller bättre motor om man vill säga så?
ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]

Gänglåsning "släpper" vi[…]