Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dea944t
Har en V70 2.4D 2007 där virvelspjällslänkaget lossnar i infästningen mot själva virvelspjällsarmen.
07:orna har den uppdaterade konstruktionen med plastkula på virvelspjällsarmen, metallkula på elmotorn och "öglor" på länkaget.

Själva virvelspjället verkar fortfarande fungera, även om jag tyckte armen var väl lättrörlig, när jag satte tillbaka länkaget blev bränsleförbrukningen normal igen och bilen gick betydligt bättre.

Brukar det räcka att byta bara länkaget? plastkulan på virvelspjällsarmen ser sliten ut och har en yta som inte är helt rund.

Finns det några fix för att undvika byta av hela virvelspjället?

/Dea
av Dillen
Det är bara att köpa nytt stag och trycka dit. Se till att du trycker dit det åt rätt håll, satte själv dit det fel ett par gånger och då lossnade det med några hundra mils intervall.
av dea944t
Bytte till nytt stag och det satt inte mer än några mil.
Det skulle väl sitta om på bilden? fast man skulle nästan vilja sätta den tvärtom så att de två små vingarna hindrade staget att lossna från kulan

Verkar som att plastkulan på spjället är för sliten.... finns det nån renoveringssats med ersättningskula?
Borde ju gå ratt ta bort kulan, borra upp ett hål och fästa en kula i metall med gängad tapp.

/Dea
Bilagor
spjällarmslänk 2.jpg
spjällarmslänk 2.jpg (138.62 KiB) Visad 953 gånger
spjällarmslänk 1.jpg
spjällarmslänk 1.jpg (151.37 KiB) Visad 959 gånger
av LaRy
Hej! Läste följande förslag på ett annat forum: Har en XC90 D5 -08. Staget var loss när jag köpte bilen. Fick råd att värma det i ändan och pressa ihop det lite så det nyper bättre om kulan, och det har suttit sedan dess (Tre månader).
Själv hade jag nog försökt att efter montage dra en ståltråd några varv runt det område där du har slitsen under hålet. Just för att förhindra att det skall kunna expandera och hoppa loss från kulan.
av Dillen
Mitt sitter tvärs om. Kan hålla med om att det inte ser riktigt rätt ut men innan lossnade det ofta och nu sitter det som berget. Tror tom jag fick använda en tång för att trycka dit det.
Bilagor
stag.jpg
stag.jpg (140.95 KiB) Visad 954 gånger
av dea944t
Att sätta det tvärtom skulle vara en enkel fix, möjligtvis skiljer det lite i läge på spjäll i förhållande till motorläge, men det lär inte påverka mycket.
Ska testa att värna och nypa först.

Nån som har en bild på hur det ska sitta original?

/Dea

Är väldigt vanligt med fel på […]

Fick felkod B1D2211 på min v70 2016. Kikade[…]

Beställt skivor, belägg och lite annat f[…]

Det får bli detta, om något blir tok f[…]