Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av monza
Stefan_KG skrev:Själv har jag en V70 2.5FT MY11.
Den ryker också "mycket", framför allt när det är kyligt ute.
Jag kör på bensin.
Den drar inget vatten. Olja är den dock glad för.

Spontant så tror jag inte att du behöver oroa dig.
Håll koll på nivån för kylsystemet, så att den verkligen inte dricker vatten.
Precis samma upplevelse har jag med min 2,5 FT, 2009.
Användarvisningsbild
av apersson850
Kan det vara så då, att de här motorerna orsakar ovanligt mycket kondens i avgassystemet? Kondensvatten som ska ångas bort när man börjar köra igen.
av least
Borde inte dessa avgassystem då rosta sönder tidigare än för bilar med andra motorer?
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
least skrev:Borde inte dessa avgassystem då rosta sönder tidigare än för bilar med andra motorer?
Min FT har rullat 19000mil, och har fortfarande original avgassystemet.
Och har inga tendenser till att rosta fortare än på andra motor alternativ.

Jag är mer eller mindre övertygad om att det är mappningen av motorn, som gör att dessa motorer (framförallt FTn) ryker mer.

Ligger man runt 38-43km/h med jämn gas.
Så har FTn en tendens till ett väldigt svagt ryckande i gången.
Och detta härstammar i mappningen, iom att den mappad för två olika bränslen.
Även om det heter att styrningen adapterar sig, så är ju frågan hur väl den verkligen gör det.

Jag har även diskuterat detta fenomen med en väl insatt källa i volvos motorer/styrningar.
Och det är ett känt fenomen inom Volvo att FTn har tendens till ryckig gång i låga hastigheter.
Samt att det inte går att göra något åt det.

Likaså när jag berättade att min var en R-design,
"Grattis, du kommer att få tvätta ofta. Iom att dom RYKER en del".
Denna person kör även själv en FT, dock med det dolda avgassystemet. Just för att slippa tvätta för ofta.

Iom att FTn härstammar från 2.5T motorn.
Så är det väl ingen omöjlighet att mappningen av 2.5T motorn, spelar in för hur mycket den ryker.
av Jenson
En tanke...,
kan det inte vara så att de flesta V70 ll, har dubbla dämpare där det samlas mer kondens än i singel dämpare, där av mer vit rök?
Och att det av två pipor kommer mer rök och tar längre tid att värma upp.
av UnleashFusion
Min v70 2.0F ryker en del vid kallstarter och när man gasar då blir det som värsta dimman i backrutan så det har blivit en tendens att kolla sidospeglar för det mesta på vintertider. På tomgång är det också fast inte lika mycket som när man gasar. På sommaren ser du knappt avgasen

Den bilen som man haft och som ryker som bara den var nog en V40 2.0T-01, bara vid tomgång var det mycket vitrök och när man gasar iväg var det som ett moln av vitrök bakom sig, som tog 2-4 sekunder innan den försvann ur synen.
av xAx
UnleashFusion skrev:Min v70 2.0F ryker en del vid kallstarter och när man gasar då blir det som värsta dimman i backrutan så det har blivit en tendens att kolla sidospeglar för det mesta på vintertider. På tomgång är det också fast inte lika mycket som när man gasar. På sommaren ser du knappt avgasen
Precis så upplever jag det.
av S80_140HK
Så har det väl varit i alla tider med Volvo, tycker alla Volvo-bilar ryker mycket. Ju fuktigare det är och ju längre dom står still, desto mer ryker dom.
av least
Nej, så har det inte alltid varit, och det är inte så nu heller.
Men vissa motor-modeller ryker, eller snarare ångar, mer än andra.
Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenhår[…]

Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna kö[…]

Det är en sådan jag menar. Men den jag […]