Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av nyna
Hej,
Tar gärna emot tips på vad som kan vara fel.
Häromdagen slutade plötsligt hastighetsmätaren att fungera på min 945 -92. Samtidigt tändes ABS-lampan. (Det kan rycka till i mätaren ibland när man kör). Tripp och km-räknaren fungerar heller inte när nålen inte rör sig. Kan nämnas att mätarhuset nyss är renoverat av han i Fjugesta som annonserar på Blocket så det borde inte vara det som spökar. När jag startar bilen lyser inte ABS-lampan, men så fort bilen börjar rulla, tänds den.
Har läst lite på olika forum o många skriver att givaren i bakaxeln i princip "aldrig" går sönder. (Har en 740 -91som reservdelsbil, men utan ABS. Är det samma givare?)
Kablaget som går till givaren verkar också kunna vara en felkälla. Vart skulle ni börja felsöka?
Tacksam för svar.
Tack för svar. Har förstått att uttag 2 o 6 är för tändning o bränslesystem o där har jag inga felkoder. Dioden blinkar 1-1-1 men när jag sätter kontakten i uttag 3 (ABS) så får jag inga blinkningar alls. Har sett till så att det är ordentlig kontakt. Finns det säkringar till ABS:en som kan vara trasiga och som gör så att diagnosuttaget ej funkar? Nån sa att det finns tre säkringar till ABS, vid hö innerskärm (vid hydraulenheten), nr 24 (bakom askkoppen) samt vid styrenheten (under plasten vid pedalerna). Stämmer det?
Nya Volvo XC70 PHEV

Nu har produktionen startat, går fortare Kin[…]

Tror du missförstår mig. Jag slå[…]

Det blev gates kamremssats.

Välkommen ut i trafiken

Den där ser ju trevlig ut, bra färgs&aum[…]