Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Roz104
#1211489
Hej

Har haft problem med min mätare tidigare och lödde då om kondensatorerna enligt en guide jag hittade här. Det löste problemet och både väg, tripp och hastighetsmätare började fungera igen

Nu, knappt ett år senare är problemet tillbaka, dock fungerar väg och trippmätare.
jag testade ändå att löda om kondensatorerna men utan förbättring.


När jag har ryckt i lite jordningar till mätarhus ett så har det i enstaka fall ryckt till i mätaren. Har även testat att jordar direkt ifrån batteriet, men det har inte fungerat.

Har fått helt slut på idéer nu, vad tror ni?
#1212016
Har du kollat kablarna till givaren som sitter på bakaxeln? Jag råkade ut för samma sak på min 90:a och då var det kabelbrott precis vid kontakten till givaren. Dom sitter väldigt utsatt för salt, slask OD så kolla där.
av Roz104
#1213062
Onkelmorra skrev:Har du kollat kablarna till givaren som sitter på bakaxeln? Jag råkade ut för samma sak på min 90:a och då var det kabelbrott precis vid kontakten till givaren. Dom sitter väldigt utsatt för salt, slask OD så kolla där.
Jag har kollat på dom och såvitt jag kan se är dom hela. Jag vet dock inte hur man mäter detta med instrument.

Men går inte trip och vägmätare på samma? Iochmed att dessa fungerar torde väl kablarna vara hela?
#1213143
Eftersom du har en 1992 års 740, så har du alltså det ack så ofta havererade kombiinstrumentet som bara fanns mellan 1991-1992. Detta instrumenthus fanns på 740, 940 och 960 under de nämnda åren.

Men om vi håller oss till felet så undrar jag om du har lött helt efter dessa guider?

http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?t=67068

https://www.volvoclub.org.uk/faq/Electr ... Repair.htm

Det är inte "bara" att löda om kondingarna. Dels ska man göra rent kretskortet och IC-kretsen noggrant med exempelvis elektronikrengöring.

All gammal elektrolytspill på kretskortet kan också göra att mätaren inte fungerar korrekt.

Dessutom ska man byta ut kondingarna mot helt nya. Japanska kondensatorer ska tydligen hålla bättre än kinesiska.

Även kondingarnas polaritet, d.v.s. plus respektive minus är viktiga.

Har du uppfyllt ovanstående kriterier?
av Roz104
#1213619
Rådlös skrev:Vägmätarna går på samma signaler, så din kabel är högs troligt hel.
Låter bra


SchultzDuvy skrev:Eftersom du har en 1992 års 740, så har du alltså det ack så ofta havererade kombiinstrumentet som bara fanns mellan 1991-1992. Detta instrumenthus fanns på 740, 940 och 960 under de nämnda åren.

Men om vi håller oss till felet så undrar jag om du har lött helt efter dessa guider?

http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?t=67068

https://www.volvoclub.org.uk/faq/Electr ... Repair.htm

Det är inte "bara" att löda om kondingarna. Dels ska man göra rent kretskortet och IC-kretsen noggrant med exempelvis elektronikrengöring.

All gammal elektrolytspill på kretskortet kan också göra att mätaren inte fungerar korrekt.

Dessutom ska man byta ut kondingarna mot helt nya. Japanska kondensatorer ska tydligen hålla bättre än kinesiska.

Även kondingarnas polaritet, d.v.s. plus respektive minus är viktiga.

Har du uppfyllt ovanstående kriterier?
Jag har enbart följt den första (svenska) guiden.
Bortsett från att han verkade ha blandar ihop höger och vänster i punkt nummer 8 så har jag gjort som det står.
Jag bytte mot helt nya och har även bytt igen sedan det började krångla.

Det märkliga är ju att trippmätaren funkar, tidigare dog det i samband med att hastighetsmätaren gav upp.

Oftast nere eller uppe

Det finns amerikansk (SAE) och europeisk (VDA) sta[…]

Hej! Tänkte byta rem till generatorn på[…]

Airbag på 740

Var ingen airbag i ratten. Plockade bort locket oc[…]