Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tkorsback
Hej,

Jag skulle byta belägg och bromsbackar här om dagen men möttes av problem efter problem.

Ett fäste på bromskölden var sönder och kolven i oket gick inte att få in hur mkt jag än pressade. Så det blev tillslut nya bromssköldar, nya skivor, nya ok, nya backar och nya belägg.

Jag tyckte allt gick smidigt förutom att den nya skivan inte riktigt ville gå över dom nya backarna. När jag väl fick på den så gick det knappt att dra runt skivan. Det skrapar något ofantligt! Har släppt på muttern framme vid handbromsbacken.

Behöver det köras in eller är det bara att riva igen och gå igenom allt?

Ska ta och kolla så skölden inte ligger mot också.
av MickeM
Skrapljud borde du inte få av anliggande handbroms.
Då sitter nått fel.

Bromsskölden kanske?

Skivan ska gå på lätt, så man får spänna för att få broms sen.
av Salec
Vet att när jag själv bytt handbromsbackar så måste man se till att handbromsexpandern, den delen som pressar ut backarna, verkligen sitter ordentligt i bromsvajern. Får man inte ihop dem 2 till 100% så blir det som för dig, väldigt trögt att få på bromsskivan då expandern sitter i spänn från början, och sen ligger den an hela tiden.
av MickeM
tkorsback skrev:Tack för svar! River igen och tar en närmre titt på expandern.
Jo, det går att misslyckas med wiren i expandern, men då borde man inte ens få på skivan.
Wirens tapp, ska få ändå ut till baksidan av expandern kan man säga.

Nedan är min tipstråd, och rekomendation ang handbromsen:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 2&t=129179

Beställt skivor, belägg och lite annat f[…]

Det får bli detta, om något blir tok f[…]

S60 -19 CarPlay/telefon strul

Har nyligen köpt en begagnad S60 T5 frå[…]

Xenonljus xc60

Jag har precis bytt xenonljus på min Volvo x[…]