Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SlimShady
Hej!

Jag köpte nyligen en V70 D4 -13. Takluckan läcker lite vatten så att "hängrännan" är blöt, konstant. Bilen står ute så den torkar inte.

Den läcker alltså inte "in", så det är väl egentligen inget problem. Men jag tycker inte att takluckan ska läcka så pass att det konstant är blött. Vindavvisaren är möglig och skitig. Känns inget bra.

Betalade Volvo i stan 600 sek för att konstatera att vindavvisaren skulle behöva bytas. https://www.volvopartswebstore.com/prod ... 84507.html

Det skulle kosta ca 7000 sek.

Tittar man på luckan är det tydligt att den läcker in i de främre hörnen. De sluter inte tätt mot plåten. Har gjort rent listen och fettat in den men räcker inte. Meken visste inte om det fanns justermån eller inte. Finns det?

Kan man göra något åt det hela?
av Gameburg
Den är mig veterligen inte byggd för att vara tät, därav "hängrännor" Det är mkt svårt att täta uppåt på ett bra och effektivt sätt.
Däremot kan det vara igentäppt i dräneringsslangarna vilket går att vattnet inte lika lätt evakueras från rännorna.
Användarvisningsbild
av apersson850
Nu har jag inte lucka på den XC70 jag kör omkring med, men jag har haft tre Volvo som hade luckor tidigare. På min 850 läckte det märkbart när den var 15 år gammal, men det är ju mer något man kan ha förståelse för. Dock är det viktigt som skrevs ovan att dräneringen fungerar, för annars torkar det ju aldrig där i taket.
av SlimShady
Ska kolla så att kanalerna inte är igensatta. Men mekanikerna menade att konstruktionen med vindavvisaren som ligger i hängrännan gör så att vattnet stannar kvar. Därför tar det tid för tygstycket att torka. Och lösningen på det var att byta hela kassetten för 7000 kr. Därför undrar jag då om man istället kan göra luckan tät genom justering? Men det verkar inte som att det går?
av Tompan60
Gör rent runt sargen o rensa dräneringen. Köp sen mögeltvätt för båtkapell på lämplig båtfirma o tvätta tygflärpen o du har tjänat 7000 kr. Blir det inte svart på flärpen sen så använd plast glans med svart pigment
av Barberaren
Hej. Haft problem med min taklucka på liknande sätt som beskrivs här. Men ikväll stod bilen inte i det nya garaget utan utomhus och är jag satte mig i bilen var den plaskvåt.. finns det någon film eller bild på hur man rensar dräneringslangarna på?
av JohanES
Dräningeringshålen sitter i vänster respektive höger främre hörn av takluckan. Om de fungerar som de ska kan man testa genom att försiktigt tömma lite vatten där de börjar och då kommer det rinna ut under bilen. Jag har tidigare fått tipset att försiktigt använda tryckluft för att blåsa ur dräningeringsslangarna.
Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och vä[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]

Kolla så luftningsskruven på brän[…]