Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jpennerb
Efter 6 år med vår V70 MY09 i vår familj så blir det byte av märke. Vi har letat efter en 7 sitsig bil ett tag och vi valde nu en Volkswagen Tiguan Allspace, alltså ett nybilsköp. Så det blir även att börja att köra diesel och 4wd med DSG låda.

Vi tror att modellen kan passa oss ganska bra med 3st barn och möjlighet till 2st extra platser om ungarna vill ha med någon kompis. Vi lånade hem en Skoda Kodiaq innan och visst så var dom bakre platserna inte något att hurra för. Annars var konceptet bra att sitta lite högre, enklare insteg, känslan som att köra en personbil osv.

Synd att lämna volvo men ska man det vara 7 sitsigt så begränsas utbudet och vi vill inte åka någon buss, typ sharan, multivan, V-klass etc.

Volvon har varit en riktigt slitvarg och riktigt billig att äga med låga fasta kostnader, skatt, försäkring och service, förutom att bränsleförbrukningen var i största laget. Utöver service har det blivit byte av xenonlampor, nytt batteri, nya belägg runt om, 2st sommardäck, 4st vinterdäck. Ett riktigt problemfritt ägande. Kan tänka mig att vår v70II kan bli ett riktigt bra andrabil för familjer, stor och säker.

Kommer bli jobbigt att inte få åka 5 cyl, etanol och nästan 300hk under huven. 190hk diesel kommer att kännas segt men kanske passar modellen? För att kunna köra bensin och GT line paketet så skulle det upp ytterligare 40.000kr!? för en 220hk bensinare :x så det var svårt ett motivera det valet.

Ska bli kul ändå att kliva fram 10år i en modernare modell och se vilka nya fineser man kommer att uppskatta! :D

Vad tror ni, har vi helt gjort bort oss? :lol:
Användarvisningsbild
av StringerBell
Det där med att nedgradera i fråga om effekt beror nog på vad man är för typ av förare. Antagligen kommer du inte märka skillnaden om du inte trampar gasen i botten, och om du gjorde det ofta -- så klart det märks.
av jpennerb
Effekten är som sagt en vanesak och märks framförallt i högre hastigheter från 100 och uppåt. Får helt enkelt vänja mig att ligga i högerfilen :D

I början kommer man inte märka av skillnaden mellan Volvo och VW men när bilen passerar 6år och uppåt tror jag att det skiljer mer till Volvos fördel. Vår V70 känns fortfarande välbyggd utan missljud, klädseln, ratt, ingen rost osv håller bra med lite slitage. Jämför man med en VW sharan my12 med liknande mil som finns inom familjen är det en stor skillnad, den känns väldigt slitet fast den är väl omhändertagen.

Kommer säkert tillbaka till Volvo efter att insett misstaget att köpa VW :roll:

Hade först tanken att köpa en Skoda Kodiaq men en leveranstid på 10 månader gjorde att vi drog oss ur och vi skulle även hamna på fel sidan nya skattesystemet som börjar gälla efter 1:a juli. Vi fick nu beräknad leverans v20, typ "bara" 28 veckors leverans! En lång väntan så hinner köra V70 ett tag till! :D
av Lövet
Allspace, fick du provköra den eller körde du bara "vanlig" Tiguan? Tänkte om det finns några skillnader man märker. Har själv varit intresserad av Tiguan men tyckte att den var för liten, framförallt i bagaget. Allspace råder ju bot på det. När det är dags för mig att byta om cirka 11 månader så är nog leveranstiderna nere på bättre nivåer förhoppnignsvis.
av jpennerb
Lövet skrev:Allspace, fick du provköra den eller körde du bara "vanlig" Tiguan? Tänkte om det finns några skillnader man märker. Har själv varit intresserad av Tiguan men tyckte att den var för liten, framförallt i bagaget. Allspace råder ju bot på det. När det är dags för mig att byta om cirka 11 månader så är nog leveranstiderna nere på bättre nivåer förhoppnignsvis.
Premiären för Allspace är V48 så då finns den för provkörning. Kände och klämde på den för ett par veckor sedan när den kom in till min lokala handlare. Annars är den identisk med Skoda kodiaq och vi tyckte den var ok storleksmässigt, men den slår inte V70 i bagaget men vi kompletterar med en takbox vid behov. Baksätet är ca 5cm större jämfört med vanliga Tiguan och möjlighet till att skjuta på raden några centimeter. Vill du ha större bagage kan du ta en med 5 sitsig så blir större.

Tyckte leveranstiden var i största laget, svärfar som beställde en V60 och fick leverans i månadssiftet januari/februari. Allspacen tillverkas i Mexico vilket gör att veckorna springer iväg när den är på havet.

Känns faktiskt sissodär att köpa en dieselbil i dessa tider med gammal teknik och drivlina. Hade gärna kört en mer modern el/hybrid bil men då springer det iväg med priserna och utbudet. Vi räknar att ha bilen i 6år och förhoppningsvis så finns det då ett bättre utbud med el/hybrider som passar familjer? :roll:
av Lövet
Den Tiguan man vill ha stryktes tyvärr på ritbordet, Tiguan GTE. Skulle fått lite drygt 200hk och fyrhjulsdrift genom elmotor på bakaxeln. Tyvärr blev den aldrig verklighet. Skulle tro att om modellen planerats idag så skulle nog den fått bli verklighet.
av jpennerb
Jag hade gärna köpt en Tiguan Allspace med el/hybrid i nuläget om den fanns idag. Tyvärr hade den säkert blivit för dyr och passar tjänstbilsförare som får lägre ett förmånsvärde. Men förhoppningsvis så blir det en elbil vid nästa byte, då bör utbudet och priserna vara bättre än som det ser ut idag.

Så om 6 år kommer vår gamla diesel vara i princip osäljbar?! :lol:
Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-191[…]

Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna köp[…]

Hjullagerproblemer

Lossar man länkarmen eller tar loss styrspind[…]

Doktorns 945 ltt -97

Aha, okej! Ja för annars går gängo[…]