- sön 19 nov 2017, 21:36
#1212879
Man bör skilja på Daniel Helldéns personliga uttalanden och det beslut Stockholms kommunfullmäktige faktiskt fattat, vilket inte innebär ett dugg mer än att frågan skall bli föremål för utredning. Att göra den åtskillnaden blir inte mindre viktigt av det faktum att det återstår minst tre år innan några miljözoner verkligen kan införas och att Helldén mycket väl kan vara ute ur leken om och när man kommer dithän.
För egen del tror jag att "skallet" mot dieseln till större delen har tystnat vid det laget, i takt med att de nya dieslar som nu eller inom kort rullar ut från fabrikerna, godkända enligt de nya testreglerna som innefattar utsläpp vid verklig körning, visar sig klara kraven när det gäller kväveoxidutsläpp alldeles utmärkt även under realistiska förhållanden. Om det då fortfarande känns så lockande med miljözoner återstår att se.
För egen del tror jag att "skallet" mot dieseln till större delen har tystnat vid det laget, i takt med att de nya dieslar som nu eller inom kort rullar ut från fabrikerna, godkända enligt de nya testreglerna som innefattar utsläpp vid verklig körning, visar sig klara kraven när det gäller kväveoxidutsläpp alldeles utmärkt även under realistiska förhållanden. Om det då fortfarande känns så lockande med miljözoner återstår att se.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut