NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
Lej skrev:
grammse skrev:
Lej skrev: Håller med om att det är bra att fortsätta med samma olja som bilen haft tidigare när det gäller valet mellan Syntet eller Mineral.
Om oljan från Lidl har den kvalitet som -08 bilen kräver så lär nog motorn må bättre än med olja som används på grund av goda erfarenhet men är fel kvalitet till den nya -08'an.

Mvh Leif
Ja men ska man byta olja måste man oxå veta om det ska vara del eller helsyntet. mineral är ju inte aktuellt på en ny bil.
Visst mineral kanske var jätte bra på den gamla 240 sen -77. men ska man ge sig på byta måste man veta vad det ska vara i bilen oxå.
Personlingen skulle jag ändå köpa en "välkänd" olja även om den är några 100 lappar dyrare så sover jag gott om natten :wink: :wink:
Instuktionsboken, där står vad det ska vara för olja (skrev det i mitt inlägg tidigare). Svårare än så är det inte - varken på en -77 eller -08.
Visst.. siffrorna kanske är desamma på LIDL olja som på t e x MOBIL 1.
Jag servar en gång om året och betalar då gärna ca 800 för mobil 1 5/50 olja.
Men vi har olika tycke jag förespråkar en dyr olja och du en billig.
Bilen är mitt största intresse och då får det kosta "nästan" vad det vill även om jag får äta nudlar p g a av dyr olja istället för en billig olja :wink: :wink:
av Lej
Ja, Grammse.
Man ska göra som man tycker är bäst, då blir man nöjd.
Men märkningen på olja är standardiserad och jag hoppas att det ska stämma på alla oljor oavsett var den är köpt.
Olja är i grunden likadan för alla fabrikat, sedan har man tillsatt olika kemikalier för att göra den tåligare mm, detta syns i märkningen.
Sen försöker oljeprodusenterna slå varandra på fingrarna med nya ännu bättre egenskaper som också kostar pengar för konsumenten.
Jag fick ett råd av en generalagent för oljor för många år sedan,
köp en olja med rätt kvalité, byt senast vid bytesintervallen, då kommer din motor att må bra, priset på oljan är ointressant. Alla försäljningsknep om att ge sin motor "bättre" kvalité är helt onödigt. Den enda som tjänar på det är försäljaren, det är därför man får så många råd om att köpa "bättre" olja.

När någon frågar vad man ska använda för olja tycker jag man ska hänvisa till instruktionsboken, sen är det upp till var och en att välja hur mycket pengar man vill lägga på oljan.
Har man köpt en "billig" olja som är av rätt kvalitet så mår bilen lika bra.

Ha det bra, vi tycker olika och det gör livet intressantare.
Mvh/Leif

Men herrejävlar, åk till lokala verksta[…]

Har kvar lite i denna 20250812_111420.jpg F&arin[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Vingen sitter med clips och dubbelhäftande, m[…]

Hej! Efter att pluggat in bilen i en felkodsl&au[…]