Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rikard79
Hej jag har sökt och läst men finner inga svar jag har en Volvo 850 års 1994 24300 mil 140 hk motorn 20 ventilar.
Det e så att den trycker ur sig olja och när man tar bort slangen med motorn i gång så kommer det tryck i slangen + att när man blåser med tryckluft lite lätt med oljepåfyllnings locket av så blåser det där då kan det väll inte va stopp ? eller e jag helt ute och cyklar tacksam för svar.
av *pettson*
rikard79 skrev:Hej jag har sökt och läst men finner inga svar jag har en Volvo 850 års 1994 24300 mil 140 hk motorn 20 ventilar.
Det e så att den trycker ur sig olja och när man tar bort slangen med motorn i gång så kommer det tryck i slangen + att när man blåser med tryckluft lite lätt med oljepåfyllnings locket av så blåser det där då kan det väll inte va stopp ? eller e jag helt ute och cyklar tacksam för svar.
vart trycker den ur sej oljan? Det är intressantare...
av rikard79
genom röret som går från burken vid blocket och upp till insuget typ.
av Fisketorp
En liten fråga då jag tänkt ordna min egen ventilation...

Det är slangen som går från "toppen" till oljebehållaren under insuget?
dum fråga kanske men lika bra att vara säker=)

Finns väl ingen ide att snåla med att försöka göra rent, utan bättre att köpa ny, kostade väl inte många kr heller?

Går det bra att blåa lite lätt med tryckluft ner i hålet på "toppen" så att kanalen är ren.. eller kan det skada?
av *pettson*
rikard79 skrev:genom röret som går från burken vid blocket och upp till insuget typ.
med andra ord är avrinningen från oljeavskiljaren täppt och det är olja ståendes i burken..
Åtgärden är att slita ned allt och göra iordning ALLA kanalerna. Både den mittre och den undre.
av rikard79
hum det lät inge kul...
Den undre menar du då ta bort tråget och göra rent kanalen upp eller e det fler hål bakom burken ?
av *pettson*
rikard79 skrev:hum det lät inge kul...
Den undre menar du då ta bort tråget och göra rent kanalen upp eller e det fler hål bakom burken ?
Det är två hål i blocket.. Ett ungefär i höjd med mitten på avskiljaren..
Och ett i botten precis bakom avskiljaren..
Så det är alltså täppt i botten..oljan kan alltså inte rinna ned igen
av rikard79
ok ett jätte tack till det svaret jag ska ta mig ann det nån dag här jag har ju kört 1000 mil med det nå så 100 mil till ska nog funka hehe
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]