- lör 18 nov 2017, 15:59
#1212563
Och visst har det blivit hysteri kring dieselbilar. Man silar mygg och sväljer kameler. Det skall bli intressant att se hur debattläget förändras när det visar sig att de nya dieslar som nu rullar ut och som godkänts enligt EUs nya testförfarande visar sig klara utsläppskraven ifråga om kväveoxider alldeles utmärkt. Det är alls inte omöjligt att diesel då blir rätt "poppis" igen, särskilt om trenden mot alltmer biobränsle för dieselbilar fortsätter.
Roxanne13 skrev:Ja, vindkraftverk går på fossila bränslen större delen av tiden.Nja vindkraftverk går inte på fossilt bränsle men fossilt drivna kraftverk måste i många fall ta över när det blåser för dåligt för vindkraften att leverera. Det stora problemet när det gäller batteridrivna elbilar är dock att det inte råder överskott på förnyelsebar el. Den merproduktion av el som batteribilar ger upphov tlil blir därför rent fossil med större utsläpp av såväl CO2 som hälsovådliga avgaser än från en modern och snål diesel. Som elproduktionen ser ut nu och inom överskådlig framtid blir därför batteribilar aldrig "lönsamma" ur miljösynpunkt hur långt man än kör dem. De problem med batteritillverkningen du nämner bara spär på problemen.
Sen är tillverkningen av batterier till eldrivna bilar som står för ett väldigt stort utsläpp. En elbil måste gå många mil för att "löna sig" rent miljömässigt just därför att tillverkningen av batterierna är så smutsig.
Känns som om det blivit någon slags hysteri vad gäller dieselbilar. Miljökommunisterna kör många själva diesel och tar flyget korta sträckor. Rimmar illa med politiken de framför, kan jag tycka.
Och visst har det blivit hysteri kring dieselbilar. Man silar mygg och sväljer kameler. Det skall bli intressant att se hur debattläget förändras när det visar sig att de nya dieslar som nu rullar ut och som godkänts enligt EUs nya testförfarande visar sig klara utsläppskraven ifråga om kväveoxider alldeles utmärkt. Det är alls inte omöjligt att diesel då blir rätt "poppis" igen, särskilt om trenden mot alltmer biobränsle för dieselbilar fortsätter.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut