Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Roxanne13 skrev:Ja, vindkraftverk går på fossila bränslen större delen av tiden.
Sen är tillverkningen av batterier till eldrivna bilar som står för ett väldigt stort utsläpp. En elbil måste gå många mil för att "löna sig" rent miljömässigt just därför att tillverkningen av batterierna är så smutsig.

Känns som om det blivit någon slags hysteri vad gäller dieselbilar. Miljökommunisterna kör många själva diesel och tar flyget korta sträckor. Rimmar illa med politiken de framför, kan jag tycka.
Nja vindkraftverk går inte på fossilt bränsle men fossilt drivna kraftverk måste i många fall ta över när det blåser för dåligt för vindkraften att leverera. Det stora problemet när det gäller batteridrivna elbilar är dock att det inte råder överskott på förnyelsebar el. Den merproduktion av el som batteribilar ger upphov tlil blir därför rent fossil med större utsläpp av såväl CO2 som hälsovådliga avgaser än från en modern och snål diesel. Som elproduktionen ser ut nu och inom överskådlig framtid blir därför batteribilar aldrig "lönsamma" ur miljösynpunkt hur långt man än kör dem. De problem med batteritillverkningen du nämner bara spär på problemen.

Och visst har det blivit hysteri kring dieselbilar. Man silar mygg och sväljer kameler. Det skall bli intressant att se hur debattläget förändras när det visar sig att de nya dieslar som nu rullar ut och som godkänts enligt EUs nya testförfarande visar sig klara utsläppskraven ifråga om kväveoxider alldeles utmärkt. Det är alls inte omöjligt att diesel då blir rätt "poppis" igen, särskilt om trenden mot alltmer biobränsle för dieselbilar fortsätter.
Användarvisningsbild
av joel80
Roxanne13 skrev: Ja, vindkraftverk går på fossila bränslen större delen av tiden.
Sen är tillverkningen av batterier till eldrivna bilar som står för ett väldigt stort utsläpp. En elbil måste gå många mil för att "löna sig" rent miljömässigt just därför att tillverkningen av batterierna är så smutsig.

Känns som om det blivit någon slags hysteri vad gäller dieselbilar. Miljökommunisterna kör många själva diesel och tar flyget korta sträckor. Rimmar illa med politiken de framför, kan jag tycka.
Vindkraft drivs veterligen av vind... :)

Tillverkningen av ett batteri till en elbil beror till stor del på var i världen det tillverkas. Med de batterier som idag sitter i de flesta bilar krävs det ofta flera tusen mil innan man är ikapp. Nu går ju de flesta bilar betydligt mer än några tusen mil, så totalt blir utsläppen betydligt lägre.

Med batterifabriker i länder med renare el blir kalkylen betydligt ljusare, och Testa säger sig ha enbart förnyelsebar energi till sin fabrik. Dom kör solkraft och vindkraft.

Nya fabriken som ska byggas i Skellefteå kommer använda vattenkraft.

Sen förändras övriga världens elproduktion nu också från år till år och de allra flesta länder har minskat kolanvändningen rätt kraftigt. T.o.m Kina är på rätt väg och har stängt kolgruvor och minskat användandet flera år i rad nu.

Att flyget fortfarande får rabatter på bränsle tycker jag också är klart störande.
av Roxanne13
andersuw skrev:Nja vindkraftverk går inte på fossilt bränsle men fossilt drivna kraftverk måste i många fall ta över när det blåser för dåligt för vindkraften att leverera. Det stora problemet när det gäller batteridrivna elbilar är dock att det inte råder överskott på förnyelsebar el. Den merproduktion av el som batteribilar ger upphov tlil blir därför rent fossil med större utsläpp av såväl CO2 som hälsovådliga avgaser än från en modern och snål diesel. Som elproduktionen ser ut nu och inom överskådlig framtid blir därför batteribilar aldrig "lönsamma" ur miljösynpunkt hur långt man än kör dem. De problem med batteritillverkningen du nämner bara spär på problemen.
Ja, var det jag menade att skriva, att det inte blåser tillräckligt för att ha igång vindkraftverken så fossila kraftverk får "hoppa in" 8)
Men det är inte något som det står speciellt mycket om i media och ett problem politikerna inte pratar om alls.

Jag kör normalt inte från Södertälje in till Stockholm speciellt ofta.
Men tänk på alla de 60% av bilägare i Stockholms stad som måste köpa ny bil för att få åka hem till sin bostad.
Jag är mest irriterad över att andrahandvärdet på min bil riskerar att bli dåligt. Trots att jag följde rekommendationerna som fanns vid inköpet och att jag på pappret har en miljöklassad bil men som nu blir förbjuden på vissa platser för att den är miljöfarlig.

Det är väl inte möjligt att "modernisera" motorn så att den kan komma att klassas som euro 6?
Om, så blir det säkert en dyr historia...
av Lövet
joel80 skrev:Att flyget fortfarande får rabatter på bränsle tycker jag också är klart störande.
Rabatter får de inte men bränslet är inte beskattat på samma sätt. Samma med sjöfarten.
Användarvisningsbild
av joel80
Roxanne13 skrev: Ja, var det jag menade att skriva, att det inte blåser tillräckligt för att ha igång vindkraftverken så fossila kraftverk får "hoppa in" 8)
Men det är inte något som det står speciellt mycket om i media och ett problem politikerna inte pratar om alls.
I Sverige så används vattenkraft som reglerkraft till störst del. Totala andelen fossil el som används eller importeras till Sverige under ett år är inte mer än ett fåtal procent. Så att man inte kan läsa så mycket pm det i media beror nog till stor del på att problemet inte finns.

Vissa tror att all el vi använder här hemma skulle kunna gå till Tyskland eller andra länder med större andel fossil el om vi inte använder den. Men det är inte så det funkar. Dels finns inte så stor överföringskapacitet och man har även förluster om man ska exportera el en lång sträcka. Sverige styr också sin elproduktion till viss det på vad vi har för behov inom landet.

Lövet
Ja precis, slarvigt utryckt av mig.. Mot för de miljöskatter och avgifter bensin och diesel har så är känslan av att flyger får rabatter.
Senast redigerad av 2 joel80, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Derank
"Men tänk på alla de 60% av bilägare i Stockholms stad som måste köpa ny bil för att få åka hem till sin bostad"

Självklart kommer folk inte att behöva byta bil för att åka in till sin bostad om de nu bor mitt i gamla stan, det säger sig självt.
av andersuw
Roxanne13 skrev:Ja, var det jag menade att skriva, att det inte blåser tillräckligt för att ha igång vindkraftverken så fossila kraftverk får "hoppa in" 8) Men det är inte något som det står speciellt mycket om i media och ett problem politikerna inte pratar om alls.
De miljöproblem som de batteridrivna elbilarna ställer till med kommer så småningom att dyka upp i diskussionen de också. Det är bara en tidsfråga. Tyvärr tar det ibland längre tid än det borde för diskussionen att hamna på rätt köl.

I Sverige riskerar vi att bli lite hemmablinda på den här punkten eftersom vi inte har särskilt mycket fossil elproduktion inom landet. Men det innebär i praktiken bara att vi exporterar de utsläpp batteridrivna elbilar i praktiken medför till våra grannländer. Varje ny batteribil som sätts på laddning här i Sverige innebär att danskar, finländare, balter, polacker och tyskar får köra sina fossilt eldade kraftverk lite mer eftersom de går miste om den icke-fossila el vi annars kunnat exportera dit. Och det gör förstås inte saken ett dugg bättre. Koldioxid har förstås precis samma växthuseffekt alldeles oberoende av var den släpps ut. Och en tysk undersökning konstaterade nyligen att de hälsovådliga utsläppen från de tyska kolkraftverken därtill kan beräknas leda till 4.350 för tidiga dödsfall årligen varav mer än hälften utanför Tysklands gränser.
Roxanne13 skrev:Det är väl inte möjligt att "modernisera" motorn så att den kan komma att klassas som euro 6? Om, så blir det säkert en dyr historia...
Tekniskt sett är det definitivt möjligt. Det hänger på om Volvo vill eller inte. I Tyskland har man på prov byggt om en del bilar från Euro 5 till Euro 6. Där pågår också redan en diskussion som sätter press på biltillverkarna att erbjuda möjlighet till uppgradering av Euroklassningen. Lyckas man få de tyska biltillverkarna att erbjuda detta är det alls inte osannolikt att Volvo tvingas följa efter.
av Roxanne13
Derank skrev:"Men tänk på alla de 60% av bilägare i Stockholms stad som måste köpa ny bil för att få åka hem till sin bostad"

Självklart kommer folk inte att behöva byta bil för att åka in till sin bostad om de nu bor mitt i gamla stan, det säger sig självt.
Zon 1 och 2 innefattar hela Stockholms innerstad. Euro 6 för diesel och euro 5 för bensin.
Zon 3 är gamla stan, endast för el- och gasbilar.
Så uppfyller du inte kraven för zon 1 och 2 kommer du inte ens av Essingeleden.
60% av de som bor i zon 1 och 2 har idag inte bilar som klarar kraven för euro 5 respektive 6.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... nast-2020/
Roxanne13 skrev:
Derank skrev:"Men tänk på alla de 60% av bilägare i Stockholms stad som måste köpa ny bil för att få åka hem till sin bostad"

Zon 1 och 2 innefattar hela Stockholms innerstad. Euro 6 för diesel och euro 5 för bensin.
Zon 3 är gamla stan, endast för el- och gasbilar.
Så uppfyller du inte kraven för zon 1 och 2 kommer du inte ens av Essingeleden.
Det är ju fascinerande att man är bilägare överhuvudtaget om man bor i Gamla stan (eller innanför tullarna övht). I hela innerstan finns ett kollektivtrafiknät vi i landsorten bara kunde drömma om.
Användarvisningsbild
av joel80
Bilparken i Stockholm byts i allafall snabbare än i övriga landet. Man har alltså en över lag nyare bilpark. Så om 2-3 år när förbudet införs är troligen siffran en bit lägre av rent naturliga skäl. (Bara det att det fortfarande är många tjänstebilar som tagits ut för mindre än tre år sen som har Euro5.)

Dock blir det nog ett väldigt tryck på begagnade Euro6-bilar kommande åren.
  • 1
  • 85
  • 86
  • 87
  • 88
  • 89
  • 164
B30a i en 740?

hur fasligt är det med regg efteråt? […]

Carplay trådlöst?

"2025 XC60 hade trådlös CarPlay&qu[…]

740 som krånglar