Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jag blir lätt förvirrad när jag dammsuger nätet om fakta. När en bil drar mkt mera eller mera med bredare däck men det finns inga direkta uppgifter hur mkt? Drar den 0.05l/mil mera eller 2dl/mil mera???? Det kan ju inte röra sig om 2dl/mil tex mellan 205/60-16 och låt säga 245/40-19. Har ju pratat med husvagnsfolk förut där deras v70 går vanlig blandad runt 0.6 och med 1500kg husvagn efter så ligger den 0.85. Så att det kommer upp i dom skillnaderna har jag svårt att tro att 4cm kontaktyta/däck skulle göra så mkt. Är de någon som har ett siffervärde på era skillnader. :-)
När jag kör allt möjligt med min XC70, då inkluderat en del släpvagnsdragning, hamnar jag mellan 0,7 och 0,8 l/mil. Med husvagnen bakom i regel strax över 1,2 l/mil. Anstränger jag mig för att köra snålt på landsväg kan jag komma nära 0,6 l/mil, men lägre går inte utan att köra tramsig ekonomioptimering.

Här pratar vi då om D5 (230/470) med automatlåda och fyrhjulsdrift, som på sommaren rullar på 235 mm breda däck, men på vintern nöjer sig med 215 mm.
T5smurfen skrev:Vad drar bimen blandad med dina 20" på euroman? ☺
I blandad körning ligger den runt 0,65-0,70 ungefär :) på långkörning ungefär 0,55 men detta är med lugn körning efter hastighetsbegränsningen.

Sen har jag manuell låda, tycker det är riktigt bra med gamla 2,4d motorn på 163hk.

Körde dals-ed - varberg ca26mil och hamnade på 0,59 med 20". Dock låg jag i 110 på 110 väg och 85 på 80 väg så tog det väldigt piano :) Kommit på att sålänge man håller sig under 2k rpm så går det att köra billigt om man kör väldigt lungt, men sen är det inte många som orkar köra så lungt :)

Notera att det var svårt och komma under 0,6 innan jag fixade virvelspjället så det är nog många som åker runt med armar som rammlat av på dessa motorer eftersom det är mycket klagomål om hög förbrukning. :)
På sommaren åker jag 245 på 20 tummare

På Vintern 215 på 16 tummare.

Sommardäcken drar nog 0,7 dl/mil mer än vinterdäcken.

När man sätter på vinterdäcken på hösten tror man att man bytt till en Mercedes S-Klasse. Så sjukt mycket tystare går bilen med vinterdäcken (friktion)
Jag kör en V70 T6 AWD 2012 med 304 hk. Sommaren har jag 245/40 18 som är en ganska bred profil.
Vintern sitter det 225/50 17. Kan redan nu säga att jag med sommardäcken ligger på 1.05 senaste 10-12 tankningarna. Med vinterdäcken kommer jag hamna på 0.9-0.95 som det ser ut redan nu. Lite tidigt att räkna på det men skillnaden syns redan nu.
Hakka 8:or som är på nu med 225/50 r17 gör en en lite mjukare gång med visst dovt dubblljud men tycker 245/40 18 som är original låter mer även om det är ny Michelin pilot sport 4 som ska vara tysta. Tycker det känns i bilen att det är mer motstånd i sommardäcken.
Jag fick från 245:or till 205:or på sommardäcken på förra bilen. Förbrukningen diffade inte mycket, inte så jag kunde se skillnad blandad körning. Skillnaden var nog större per mil i däckskostnad än bränsle jämfört med en mindre och billigare dimension.

Skillnaden i fjädrings- och ljudkomfort mellan 19 och 15 däremot var stor.
T5smurfen skrev:Vet att det här är en uttjatad fråga med väldigt många svar och aspekter men dock så intressant. :-) Jag vet att det är skillnad på klassningar på däck, rullmotstånd, omkrets, att man kan bli lurad av hastighetsmätare vs tripp vid en större/mindre rullomkrets. Men ni som varit med och bytt från originaldimension (på min D3 2014 205/60-16) till en större och bredare dimension. Vad har ni fått för skillnad i komfort och bränsleförbrukning. Min första tanke var att byta till 225/45-18 eller 235/40-19 för att få lite gummi kvar och lite komfort. 245/40-19 skulle vara bäst kanske men det känns ändå skillnad som det skulle dra mkt mera soppa än dom andra alternativen. jag vet det är bara i huvudet och såklart vill man vara fin så får man lida pin. Man kan inte få allt. eller ni som köpt era bilar med en större dimension på. vad drar era ungefär. UTRÄKNAT VID PUMP!!!!! inte enl färdatorn. enl färddatorn på sommarhalvåret utan dieselvärmare så visar min 0.52 men uträknat vid pump så blir det 0,59 ca.
Om du är orolig för bränsleförbrukningen med större hjul,skippa det.Klart det drar mer med bredare hjul,lägre profil. Men försumbart. Sen kan man ju ha fina fälgar utan att de behöver vara extremt breda. Vill man ha låg förbrukning,då köper man en liten bil med liten motor. Det som drar mer soppa är kallstarter,gasen i botten typ. Korta körsträckor. Däcken är nog en piss i nilen.
snepo skrev:
T5smurfen skrev:Vet att det här är en uttjatad fråga med väldigt många svar och aspekter men dock så intressant. :-) Jag vet att det är skillnad på klassningar på däck, rullmotstånd, omkrets, att man kan bli lurad av hastighetsmätare vs tripp vid en större/mindre rullomkrets. Men ni som varit med och bytt från originaldimension (på min D3 2014 205/60-16) till en större och bredare dimension. Vad har ni fått för skillnad i komfort och bränsleförbrukning. Min första tanke var att byta till 225/45-18 eller 235/40-19 för att få lite gummi kvar och lite komfort. 245/40-19 skulle vara bäst kanske men det känns ändå skillnad som det skulle dra mkt mera soppa än dom andra alternativen. jag vet det är bara i huvudet och såklart vill man vara fin så får man lida pin. Man kan inte få allt. eller ni som köpt era bilar med en större dimension på. vad drar era ungefär. UTRÄKNAT VID PUMP!!!!! inte enl färdatorn. enl färddatorn på sommarhalvåret utan dieselvärmare så visar min 0.52 men uträknat vid pump så blir det 0,59 ca.
Om du är orolig för bränsleförbrukningen med större hjul,skippa det.Klart det drar mer med bredare hjul,lägre profil. Men försumbart. Sen kan man ju ha fina fälgar utan att de behöver vara extremt breda. Vill man ha låg förbrukning,då köper man en liten bil med liten motor. Det som drar mer soppa är kallstarter,gasen i botten typ. Korta körsträckor. Däcken är nog en piss i nilen.

Upp mot 10% blir en ansenlig summa på 20000 mil.

0.05l *20000 blir 1000l.
14kr/l=14000kr
Sedan tillkommer några tusingar för dyrare däck etc

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]

Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]