Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Håller på med ett kamremsbyte och kom åt att ta bilden nedan.

Var finns markeringar för att passa in vid kamremsbytet? Har inte lyckats se något. Tacksam för allt som kan hjälpa!
markeringar-s80-komprimerad.jpg
markeringar-s80-komprimerad.jpg (41.25 KiB) Visad 2535 gånger
Volvo S80 2.9, '99

Tillägg: Kom på att enklast alternativ vore att göra en egen markering på den kugg som "pilen" pekar mot? Viktigaste är väl att den är i samma läge när sätter på nya kamremmen? Vore bra att veta - tack!
Del lilla gjuten streck uppe på pumhuset vid kugghjulet (i mitten av bilden) är säkert den på Motorn. Skulle gissa, att denn lilla streck i kuggspåret (1/2 kugg till vä) är den på hjulet. Du mäste nog vrida 1/2 kugg medurs. Sen kolla, om nockaxels märke stämmer ochså.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
När markeringarna vid kamaxeln är i rätt läge så ligger markeringen vid vevaxeln två kuggar fel och har kontrollerat det noggrant. Vet inte ifall det kunnat hända efter att jag stängt av motorn eller att den på något märkligt sätt kunnat köras på det sättet tidigare.

Utifrån detta, är det bästa alternativet att helt enkelt vrida runt vevaxeln två kuggar efter att jag tagit bort kamremmen med markeringarna vid kamaxeln i rätt läge?

Nybörjare på området och tacksam för allt som kan vara hjälpsamt.
Kom ihåg att kamdreven kan släppas loss, och vridas utan att flytta axeln.
(Som du ska gör när du spänner remmen sen, så axlarna inte vrids när slacket skall tas upp)

Därför kan ju kamaxelmarkeringarna visa nån kugg fel, men ändå ha axkarna rätt.
Varför dom.ens har markeringar, fattar jag inte.

Gå 100% efter tolkarna du satt i kamaxlarnas bakkant och vevaxelns position.

Försöker du byta utan tolkar, så upphör du med det, och införskaffar sådana.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000038107/

Annars ska du ha en rejäl skopa tur att få det hela rätt.

Kom ihåg att nolla VVT'n eller VVT'erna på korrekt vis. Det är två VVT på senare turbo.
Vridas moturs till stopp, om jag minns rätt.
(OBS! Lite inte 100% på det. Kan ha varit medurs)
Vida föreslår inga tolkar vid kamremsbyte faktiskt. Inte heller står något om vvt. Jag gjorde exakt som Vida förslog och det har fungerat utmärkt. Kugge för kugge tillbaka på samma position på remmen genom att ha märkt ut rätt tänder på gamla vs nya remmen.
XC60 MY27

Nu har även V60 blivit my27. Max 335 hk. T8 &[…]

EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?