Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Är det giftigt så att miljö/natur/atmosfär mår dåligt eller är det "bara" giftigt för oss vid andning? Alltså tänker att om det nu släpps ut så är det mest rätt långt uppe.. Med CO2 är det ju tvärtom här att det gör mer skada på hög höjd.
Ford 1958 Nucleon , Världens första atomdrivna bil, aldrig mer behöva tanka eller ladda bilen, tänk så himla praktiskt. Dags för en nylansering känns det som. Idag finns ju supermå lätta nukleära energikällor som man placerar i satelliter och radiofyrar.

Garanterat Nollutsläpp och maximala mijöpremier :-O)

Bild
På tal om Jet drift alltså, även om detta inte riktig jet drift
Vad blev det av denna?? Idén var ju god, presenterades på bilmässan i Paris 2010. http://teknikensvarld.se/jaguar-c-x75-c ... il-126107/
Jaguar C-X75 drivs nämligen inte av någon vanlig V12-motor med hundratals hästkrafter eller liknande. Det finns inte heller något halvkonventionellt hybridsystem under skalet. Jaguars tekniker har i stället satsat på den lite udda lösningen med fyra elmotorer, en i vid varje hjul, och två centralt monterade turbinmotorer som räckviddsförlängare. Varje elmotor levererar 195 hästkrafter, vilket ger en total effekt på 780 hästkrafter och 1 600 newtonmeter. Dessutom blir C-X75 fyrhjulsdriven. Varje motor väger 50 kilo och eftersom de driver varsitt hjul blir det en ytterst kompetent form av fyrhjulsdrift där varje hjul kan få exakt den mängd kraft som behövs för optimal framdrivning. Till sin hjälp har elmotorerna två microturbinmotorer monterade i mitten av bilen. Turbinmotorerna genererar kraft som lagras i batterierna men kan också ställas om till Track Mode då de skickar kraft motsvarande 188 hästkrafter direkt ut till elmotorerna som i sin tur förmedlar kraften till hjulen. De två turbinmotorerna väger 35 kilo vardera och arbetar med 80 000 r/min. En stor fördel är att turbinmotorerna kan gå på nästan vilken soppa som helst, olika blandningar av diesel, biobränsle eller gas går bra. C-X75 kan köras enbart på elektricitet och får då en räckvidd på 110 kilometer, om turbinmotorerna får vara med och jobba uppnås en teoretisk räckvidd på 900 kilometer. När kraften i batterierna är slut kan de laddas i ett eluttag på sex timmar.
Volvo hade också någon turbinmotor på -80 - 90 talet. då hade dom ju Volvo Flygmotor och luta sig mot :lol:
Det blev ett par prototyper utan turbin men istället högvarvig fyrcylindrig motor som sedan lades ner eftersom produktionskostnaden blev för hög i förhållande till den prislapp man trodde sig kunna få ut.
Närmaste jaguaren som finns idag är väl en Tesla. Den har motorer vid hjulen. Har rejält med kraft och ska ha fantastisk fyrhjulsdrift. Dom skippade dock turbinen och byggde upp ett rejält laddnätverk för räckvidd/långkörningar. ;)

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Undrar om det inte hade varit mer effektivt att utveckla en räckviddsförlängare (likt i3) istället för snabbladdarna? Skulle vara intressant att se en seriös uträkning av det. Även om jag är väsentligt mindre elbilsskeptisk än vissa i tråden så är just snabbladdningsdelen (~45 minuter) nånting jag är oerhört osugen på. En turbin skulle också kunna vara väldigt effektiv eftersom den kan gå i sitt optimala varvtalsregister hela tiden om dess enda funktion är att ladda och inte driva bilen. Likt dig tror jag inte på hybridbilen i längden. Det blir för dyrt och komplext att bygga in två parallella drivlinor.
Det där med hur långt tid det tar beror ju helt på hur mycket du laddar... :D

Ska du t.ex åka 50 mil kanske du stannar och laddar efter 30 mil. Då har du troligen minst 5 mil kvar... Behöver alltså ladda ca 15 mil. Teslas snabbladdare är upp till 120kw.
Du behöver säg 40kwh för att vara på säkra sidan och ha lite marginal... Räcker med en paus på ca 20 minuter. Efter 30 mils körning kan man gott kosta på sig en liten mat eller fikapaus på 20 minuter.

Jag är snarare rätt osugen på att ha en förbränningsmotor med i bilen.. den ska servas, kan gå sönder, behöver köras ibland för att inte kleta ihop, behöver oljor och filter... nej jag tar nog hellre lite snabbladdning dom gånger man kör långt. :)
Mja, det är just det med planeringen som är så tråkigt. Om jag väl ställer mig och tankar vill jag tanka fullt. Inte behöva stå och räkna hur mycket jag behöver bara för att komma fram till exakt den destination jag tänkt mig för just den dagen. Då skjuter man ju bara problemet framför sig till nästa dag. Visst, laddning hemma och det funkar säkert till 90% men de övriga 10% är inte kul fortfarande.d

När det gäller underhåll för en räckviddsförlängare kan det begränsas till i princip samma nivå som en Webastovärmare, dvs nästan ingenting alls egentligen.
joel80 skrev:Det där med hur långt tid det tar beror ju helt på hur mycket du laddar... :D

Ska du t.ex åka 50 mil kanske du stannar och laddar efter 30 mil. Då har du troligen minst 5 mil kvar... Behöver alltså ladda ca 15 mil. Teslas snabbladdare är upp till 120kw.
Du behöver säg 40kwh för att vara på säkra sidan och ha lite marginal... Räcker med en paus på ca 20 minuter. Efter 30 mils körning kan man gott kosta på sig en liten mat eller fikapaus på 20 minuter.

Jag är snarare rätt osugen på att ha en förbränningsmotor med i bilen.. den ska servas, kan gå sönder, behöver köras ibland för att inte kleta ihop, behöver oljor och filter... nej jag tar nog hellre lite snabbladdning dom gånger man kör långt. :)
Alla är inte 08:or Jag har 20 mil ToR till närmsta Supercharger, det får man ju räkna in förutm laddtiden. Närmsta vanliga Tesla laddare ligger inne i City, och om man varken bor eller jobbar i City vill man ju inte in och bröta runt i trafiken där.

Nej det hade fått bli uteslutande hemladdning och så får man inte köra längre än vad strömmen räcker.

Kia optima ska ju klara sig 5.4 mil på en laddning. Perfekt så man klarar jobbpendling. Och kör man lite längre går vanlliga motorn igång. Perfekt och den kostar bara en bråkdel av vad en Tesla gör..
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 97
Uppdatera mjukvaran

..e-call är den lagstadgade automatiska tj&[…]

Tjena:) Har en V90 från 2019 i trimmen momen[…]

Med vilken utrustning har felkoder kollats? Nä[…]

Brukar det inte finnas möjlighet i dagens […]