Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det har ju inte med själva felet att göra, men jag håller med om attityden till bilköp. Tittar jag på en begagnad privatsåld bil så räknar jag med att det finns stenskott. Den är ju använd.
Om det däremot finns saker som inte fungerar så drar jag öronen åt mig. Fungerar inte det ena gör kanske inte det andra det heller? Fixa sånt kostar ofta mycket, och även om en bil är begagnad vill jag att det som finns ska fungera. Jag har köpt bil för 28000 och sen reparaerat luftkonditioneringen för 8000. Finns knapprackarn AC där ska det kyla när man trycker på den.

Men det är jag det. Det finns folk till allt.
Adder skrev:Nu får ni ju ge er. Lackar ni bilar med 20k+ mil på mätaren så de är stenskott å repfria ?
De handlar ju om att de är en komfort grej som finns att fixa för den som önskar annars är de bara tuta å köra.
Hade funktionen inte funnits hade ju detta varit en icke fråga.
Ja men nu finns ju funktionen.

Vad kostar en sensor 200-300? Är väl bara att beställa en från bildelsbasen och testa att byta ut en och sen testa sig vidare om den nu inte säger vilken som felar?

Lägg tiden på att lösa problemet istället för att dra loss kontakter, går nog snabbare, men gör som du känner är bäst :)
Användarvisningsbild
av SvenB
Adder skrev:Nu får ni ju ge er. Lackar ni bilar med 20k+ mil på mätaren så de är stenskott å repfria ?
De handlar ju om att de är en komfort grej som finns att fixa för den som önskar annars är de bara tuta å köra.
Om du på ett forum ber om råd, får du kanske räkna med att få råd. Om råden inte är de som du vill ha, strunta i dom.
av Adder
andersuw skrev:Om du rycker kontaktstycket till PAM-modulen (Parking Assistance Module) under lastrumsgolvet, höger sida, lär du få tyst. Men det kan mycket väl hända att bilen kommer att säga att du behöver serva grejerna när den känner att du plockat bort PAM ur spelet.
Då å då kommer ju ett meddelande upp istället för att givarna ballar ur. Titta men hitta inget uppenbart, PAM står de så eller kan man inte missa den om man kollar till höger?
av Adder
Variosboy skrev:Allt beror ju på den eventuella köparen, men jag skulle i alla fall vilja påstå att slitage inte är detsamma som saker som inte fungerar.
Stenskott är för mig likställt med slitage.
Detta är väl i högsta grad ett slitage när minst två ger upp om inget mer är paj. Och om nästa ägare vill ha assistans är de ju upp till denne.
av Adder
apersson850 skrev:Det har ju inte med själva felet att göra, men jag håller med om attityden till bilköp. Tittar jag på en begagnad privatsåld bil så räknar jag med att det finns stenskott. Den är ju använd.
Om det däremot finns saker som inte fungerar så drar jag öronen åt mig. Fungerar inte det ena gör kanske inte det andra det heller? Fixa sånt kostar ofta mycket, och även om en bil är begagnad vill jag att det som finns ska fungera. Jag har köpt bil för 28000 och sen reparaerat luftkonditioneringen för 8000. Finns knapprackarn AC där ska det kyla när man trycker på den.

Men det är jag det. Det finns folk till allt.
Ac är ju iof också en komfort pryl men en sak som förväntas finnas och funka. Med en svart bil å svart skinn skulle de bli bastu deluxe. Men att man får kolla speglarna isf av förlita sig på ett pip är ju nått man kan leva med.
av Adder
Micce1980 skrev:
Ja men nu finns ju funktionen.

Vad kostar en sensor 200-300? Är väl bara att beställa en från bildelsbasen och testa att byta ut en och sen testa sig vidare om den nu inte säger vilken som felar?

Lägg tiden på att lösa problemet istället för att dra loss kontakter, går nog snabbare, men gör som du känner är bäst :)
Men vad får man får de? INGENTING de två som kollat har inte hittat nått att anmärka på men vill inte betala nått å prutar 8000 kr.
av Adder
SvenB skrev:
Om du på ett forum ber om råd, får du kanske räkna med att få råd. Om råden inte är de som du vill ha, strunta i dom.
Råd? De jag ville veta var hur man avaktivera genom säkring eller kablage. Att riva kofångaren och på chans sätta dit beg pryttlar för 600 kr när de ger 0 mervärd. Är väl ett uselt råd?
Det är ju din bedömning, och den kan du ju göra själv. Personligen är min erfarenhet att bilen är lättare att sälja om allt fungerar, och det är ju ett värde i sig självt.
Ditt antagande om mervärdets vara eller icke vara är ju bara sant om personen som tittar på bilen missar felet. Alla andra, normala människor, backar ur affären eller prutar motsvarande summa de tror att det kostar att laga felet.

Men som sagt, alla är olika.. En del bryr sig säkert inte om så värst mycket. Men jag tror inte det är den vanligaste typen av spekulant.

Så vill du lättare sälja bilen så är det garanterat bättre att fixa eventuella fel innan försäljning.
Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna kö[…]

Det är en sådan jag menar. Men den jag […]

Nja, slangen i sig är inte så böki[…]

Dörrlås under vintern.

Hej, Har en XC60 B5 som rullat 3000 mil, års[…]