Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Inte så snyggt av Volvo att inte kunna leverera BLIS ens till de bilar som beställts med det tillvalet då det fortfarande var beställningsbart. Borde ju ha plockats bort från vad som kunde beställas i tid för att undvika sådant. Antar att de som drabbades av detta gavs möjlighet att häva beställningen samt kompenserades genom lägre pris om de inte gjorde det.
"Volvo förbehåller sig rätten till ändringar i specifikationen utan föregående meddelande."
Jag vet inte om det står någonstans fortfarande, men det brukar göra det. Dock är det ju en annan sak om ändringen sker mellan beställning och leverans. Någon måtta får det ju vara.
Familjefarsan skrev:
dannesk skrev:
Lövet skrev:Om du vill ha mer utrymme men också trygghet i awd och automat - varför inte en sen XC90 av förra gen? Man åker som en kung i dem och för mig finns mycket mer logik i det bytet än till XC70.
Första XC90n är ju en gammal bil med gammalt chassie, då är ju en XC60 bättre val. Bytte ifrån V70 till XC60 Classic och med tre barn mellan 7-13 år så åker de bättre i XCn (iom bättre fotutrymme och mittdel) än i V70n men tyvärr sämre bagageutrymme med ca 100liter.
Har tre barn 0-4 år med stolar, de går in i bredd i en V70 men inte i en V90, tex. Ej testat i en XC60 då jag tar för givet att det inte går. Minstingen kan åka fram, men då ska en vuxen kunna sitta bak utan att trycka sig mot dörren...
Med tre så små barn skulle jag vare sig välja V70 eller XC70, det kommer inte bli mer plats när de blir större, skulle inte välja XC60 heller, den är inte större bak och bagaget är ett skämt om man ska lasta lite grann. En familjebuss som du säger borde vara det självklara valet, men om frugan(chefen) bestämmer att det ska vara en Volvo skulle jag kika på XC90, antingen föregående generation med hänsyn till priset, eller nya generationen om priset spelar mindre roll.
uniformerad skrev:
Familjefarsan skrev:
dannesk skrev: Har tre barn 0-4 år med stolar, de går in i bredd i en V70 men inte i en V90, tex. Ej testat i en XC60 då jag tar för givet att det inte går. Minstingen kan åka fram, men då ska en vuxen kunna sitta bak utan att trycka sig mot dörren...
Med tre så små barn skulle jag vare sig välja V70 eller XC70, det kommer inte bli mer plats när de blir större, skulle inte välja XC60 heller, den är inte större bak och bagaget är ett skämt om man ska lasta lite grann. En familjebuss som du säger borde vara det självklara valet, men om frugan(chefen) bestämmer att det ska vara en Volvo skulle jag kika på XC90, antingen föregående generation med hänsyn till priset, eller nya generationen om priset spelar mindre roll.
Finns en XC90 MY16 ute för 424´. Helt ok pris för denna modell, men undrar hur dessa är vid de miltalen... Taxi?

https://www.bytbil.com/vasternorrlands- ... 8-11249700
uniformerad skrev: Med tre så små barn skulle jag vare sig välja V70 eller XC70, det kommer inte bli mer plats när de blir större, skulle inte välja XC60 heller, den är inte större bak och bagaget är ett skämt om man ska lasta lite grann. En familjebuss som du säger borde vara det självklara valet, men om frugan(chefen) bestämmer att det ska vara en Volvo skulle jag kika på XC90, antingen föregående generation med hänsyn till priset, eller nya generationen om priset spelar mindre roll.
XC60 har större utrymme bak på längden än V70 då man får plats med fötterna under framstolarna samt högre lite takhöjd och mer upprätt ställning (bättre sittkomfort). Skiljen någon cm mellan dörrarna men är försumbar. Våra 3 barn 7-13 sitter nu bättre i XC60 än i vår V70 men bagaget är ju lite mindre men årstiden vi behöver packning så använder vi ändå takbox.
Finns en XC90 MY16 ute för 424´. Helt ok pris för denna modell, men undrar hur dessa är vid de miltalen... Taxi?

https://www.bytbil.com/vasternorrlands- ... 8-11249700
Privatägd av kvinna i 50-års åldern. Inget tyder på taxi. Långpendlare?
Jag har en XC70 D4 AWD Classic-2016 som jag är kalasnöjd med, förutom att jag inte kunde få BLIS då.

Har lyckats backa sönder höger backspegel så måste ändå skaffa en ny, men funderar på att då köpa 2 st. med BLIS från Bildelsbasen. Hur svårt är det att koppla in det? Finns det någon som kan åta sig att göra det?
Borde väl vara förberett med samma kontakter osv. eller?
Hur får man dit knappen på mittkonsolen för att koppla in/ur BLIS? Finns en ledig längst ned till vänster.

Apropå Summum vs. Sport.
Jag köpte min ny i maj-2016 och den var en av de sista som tillverkades. Valde mellan Summum och Sport, men tog till slut Summum. Det som skiljer är att Sport har hårdare fjädring, i övrigt enbart designen.
Summum har kromade lister runt fönster och på bakluckan, medan sport har svarta. Inramnigen kring dimljusen fram och bak är silver på summum och svart på sport. Skinnklädseln har vita sömmar på sport och svarta på summum. Fälgarna MY-16 är olika. Silverfärgade Merac 18"på summum. Sport har svarta fälgar med slipade ränder (vet ej modellnamnet).

Har ojat mig fram och tillbaka efteråt om jag valde "rätt" :-), särskilt som att summum-fälgarna inte är så snygga enligt min mening, men tycker att kromet och silvret är snyggare och att den går mjukare. Har satt vinter friktionsdäck på originalfälgarna och skaffat andra 19" 6-spoke med 245-däck till sommaren så jag sitter nöjd :-).

Fast BLIS vill man ju ha, så frågan är om det går att eftermontera på ett enkelt sätt?
Utan att veta skulle jag föreställa mig att programvaran blir den stora stötestenen om man vill lägga till BLIS i efterhand. Hos Volvo är det så vist ordnat, att om de inte har tänkt sig att man ska kunna eftermontera en viss funktion, då finns det heller inte någon programvara som återförsäljarna kan ladda in för att få igång funktionen. Inte ens om de gärna vill göra det.
Det stupar säkert på mjukvaran. Det är rätt många grejer som inte går att lägga till i efterhand av det skälet, inte minst funktioner som har med säkerheten att göra där Volvo snart sagt aldrig tillåter eftermontage. På föregående generation (V70N m.fl.) finns det folk som kan "hacka" sig förbi de hinder Volvo ställt upp men i den här generationen har jag inte sett till några tecken på sådant ännu. I många fall tror jag att mjukvaran i själva verket redan finns i bilen och att mjukvaruladdningen bara består i att man ändrar den "byte" eller "bit" i den så kallade configfilen som berättar för bilen om den har si och så utrustning eller inte. Men configfilen kan man normalt sett röra bara om Volvo så finner lämpligt.

Så! Nu har jag äntligen renoverat f&aum[…]

Felkod 326

Felkoden borde väl vara ECM-C326 Se om dessa[…]

Kylarvatten läckage Volvo 940

Du måste trycksätta systemet när m[…]

Doktorns 945 ltt -97

Jo. Jag gjorde det flera gånger. När ja[…]