Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stefan62
Jag besiktade min V70 igår och alla fyra stötdämparna måste bytas.

Speedy tar 8 200 SEK och använder Monroe-dämpare.

Solna Bilteknik tar 5 400 SEK och använder Sachs-dämpare.

Kommentarer?

Vilken verkstad väljer man?
Användarvisningsbild
av Någonting
Jag har ingen egen erfarenhet av någon av verkstäderna, men det är Sachs som gör dämparna som sitter på bilen från fabrik.

Jag bytte till Sachs-dämpar och jag blev nöjd i alla fall.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Ett tips är att Googla Solna Bilteknik innan ni åker dit...

.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Någonting skrev:Jag har ingen egen erfarenhet av någon av verkstäderna, men det är Sachs som gör dämparna som sitter på bilen från fabrik.

Jag bytte till Sachs-dämpar och jag blev nöjd i alla fall.
Instämmer. Dock utan att veta något om verkstäderna.

Dämparna går väl på ca 2500 varvet runt från Tyskland.
Användarvisningsbild
av Någonting
Ett alternativ är att köpa delarna själv och bara betala arbetet på verkstaden.

Jag köpte delarna från Tyskland (köpte Sachs men kostade i princip som Biltema-dämpare). Sedan bytte jag bak själv och lät den lokala Volvo-verkstaden byta fram (döm av min förvåning när de var billigast i stan).

Att byta dämpare bak är jättelätt om du har en domkraft och pallbockar.

Fram är lite trixigare då man måste komprimera fjädern och montera isär fjäderbenet.

Arbetskostnaden för att byta stötdämpare fram på Volvo var ca 2300 kr (Dock rekommenderade de en hjulinställning för ytterligare 1000 kr, men det ska man inte behöva om man bara byter dämpare och inte sätter på fjäderbenet snett efteråt).
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Eftersom man tar loss skruvarna som bestämmer camber och sedan sätter tillbaks dem på ett nytt fjäderben där inga märken efter skruvarnas tidigare positioner finns känns det rätt lämpligt med en hjulinställning efteråt. Dessutom förändras förmodligen bilens höjd något om de gamla dämparna är helt tomma på gas. En hjulinställning är billigare än nya däck.

Men det beror ju så klart på om man har däck som är värda att vara försiktig med eller om de ändå ska bytas snart då kan man väl vänta.
Bensinpriser v2

Så är det ju. Men en sjudubbling fr&ar[…]

Kolvringar etc b4b

Har du slipat in ventilerna i en ventilslipmaskin,[…]

XC60 MY27

Nu har även V60 blivit my27. Max 335 hk. T8 &[…]

EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]