Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Spännande, gör exakt samma byte just nu.

En grej som kan vara värt att notera är att MY16 har EU6. Jag har hittat en MY15 som jag tycker är rimligt prissatt, allt annat lika så betalar jag inte 40-50 lax till för en certning. Kanske visar sig vara tokigt men min gissning är att den dagen är bilen avbetald i alla fall.
Lövet skrev:Om du vill ha mer utrymme men också trygghet i awd och automat - varför inte en sen XC90 av förra gen? Man åker som en kung i dem och för mig finns mycket mer logik i det bytet än till XC70.
Första XC90n är ju en gammal bil med gammalt chassie, då är ju en XC60 bättre val. Bytte ifrån V70 till XC60 Classic och med tre barn mellan 7-13 år så åker de bättre i XCn (iom bättre fotutrymme och mittdel) än i V70n men tyvärr sämre bagageutrymme med ca 100liter.
Om man är orolig för utrymmet är XC90 ett betydligt bättre val. Komforten är dessutom utmärkt så hur gammalt chassit är spelar väl egentligen mindre roll. Men är man intresserad av kul på kurvig väg är det helt fel val absolut.
BLIS skall finnas på alla V/XC70 MY -15 som har förarstödspaketet (Driver Support) eller där förste ägaren på annat sätt valde till BLIS. På MY -16 försvann däremot möjligheten att få BLIS någon gång i början av modellåret, troligen därför att Volvo inte hade beställt tillräckligt med delar för att montera det modellåret ut.

Jag har själv BLIS på min MY -15 och tycker det fungerar helt OK. Visst händer det att man får falskt alarm därför att systemet luras av reflexer eller starkt ljus (lågt stående sol som lyser rakt in i kameran). Men man lär sig snabbt inse när och varför det händer och jag irriterar mig knappast på det längre. I de allra flesta fall funkar systemet precis som det är tänkt.
dannesk skrev:
Lövet skrev:Om du vill ha mer utrymme men också trygghet i awd och automat - varför inte en sen XC90 av förra gen? Man åker som en kung i dem och för mig finns mycket mer logik i det bytet än till XC70.
Första XC90n är ju en gammal bil med gammalt chassie, då är ju en XC60 bättre val. Bytte ifrån V70 till XC60 Classic och med tre barn mellan 7-13 år så åker de bättre i XCn (iom bättre fotutrymme och mittdel) än i V70n men tyvärr sämre bagageutrymme med ca 100liter.
Har tre barn 0-4 år med stolar, de går in i bredd i en V70 men inte i en V90, tex. Ej testat i en XC60 då jag tar för givet att det inte går. Minstingen kan åka fram, men då ska en vuxen kunna sitta bak utan att trycka sig mot dörren...
andersuw skrev:BLIS skall finnas på alla V/XC70 MY -15 som har förarstödspaketet (Driver Support) eller där förste ägaren på annat sätt valde till BLIS. På MY -16 försvann däremot möjligheten att få BLIS någon gång i början av modellåret, troligen därför att Volvo inte hade beställt tillräckligt med delar för att montera det modellåret ut.
Låter rimligt, jag har inte BLIS på min XC70 MY 2016 fast jag har Driver Support samt väldigt mycket extrautrustning i övrigt. Jag hämtade ut bilen för en månad sedan när den var 1.5 år gammal.
Jag tror aldrig jag varit med om att min BLIS inte larmat när det finns en bil vid sidan. Däremot händer det då och då att den ser i syne. Exempelvis vid regn, eller om man drar en kapellsläp med lågt stående sol från sidan. Då blir bilen bokstavligt talat rädd för sin egen skugga.
Stämmer precis. Har aldrig varit med om att BLIS missat att larma när det varit befogat. Däremot kan den ge falsklarm i vissa situationer (lågt stående sol bakifrån, knepiga reflexer). Det är förstås inte perfekt men något jag kan leva med, särskilt som falsklarmen för det mesta kommer i lägen där man inte ens behöver fundera på om det är ett falsklarm eller inte.
antstein skrev:Spännande, gör exakt samma byte just nu.

En grej som kan vara värt att notera är att MY16 har EU6. Jag har hittat en MY15 som jag tycker är rimligt prissatt, allt annat lika så betalar jag inte 40-50 lax till för en certning. Kanske visar sig vara tokigt men min gissning är att den dagen är bilen avbetald i alla fall.
Även äldre bilar är Euro 6 om de har VEA-motor, d.v.s. D4 FWD eller T5 FWD från sena MY -14 och framåt.
andersuw skrev:BLIS skall finnas på alla V/XC70 MY -15 som har förarstödspaketet (Driver Support) eller där förste ägaren på annat sätt valde till BLIS. På MY -16 försvann däremot möjligheten att få BLIS någon gång i början av modellåret, troligen därför att Volvo inte hade beställt tillräckligt med delar för att montera det modellåret ut.

Jag har själv BLIS på min MY -15 och tycker det fungerar helt OK. Visst händer det att man får falskt alarm därför att systemet luras av reflexer eller starkt ljus (lågt stående sol som lyser rakt in i kameran). Men man lär sig snabbt inse när och varför det händer och jag irriterar mig knappast på det längre. I de allra flesta fall funkar systemet precis som det är tänkt.

Juli/Augusti 2015 tog blis slut.
Det byggdes bilar både
Med och utan blis om vartannat strax efter semestern.

Bilar som haft blis i beställningen levererades utan.

Min byggdes i maj och har blis
Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna köp[…]

Hjullagerproblemer

Lossar man länkarmen eller tar loss styrspind[…]

Doktorns 945 ltt -97

Aha, okej! Ja för annars går gängo[…]

Så! Nu har jag äntligen renoverat f&aum[…]