Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Makedon
Hej,

Har XC70 06 och måste byta hjullager fram.
Att kunna byta lagern jag måste ta bort spindelleden eller ta bort skruvarna på fjäderbenen.
Det känns enklare för nig att ta bort skruvarna till fjäderbenen.
Men nu till frågan;'
Kan det blir problem med hjulinställningen om jag skruvar bort skruvarna till fjäderbenen?

Mvh
av MickeM
Jag brukar mäta avståndet framsida till baksida på fjäderbenet vid skruvarna med ett skjutmått innan jag släpper.
Sen skruva åt med samma mått. Då sitter den lika i hålen, och ingen eller försumbar påverkan på framvagnen, om inte fjäderbenet bytts mot ett annat.
Stötdämparbyte, tex....

Nu har jag inte bytt hjullager på en V70N, men på en 850. (liknande)
Där kunde jag bara släppa drivknuten, och trycka in den i splinsen så den skjuter ihop i inre knuten, så kom jag åt skruvarna på baksidan.

Men det kanske inte går på S60/V70N, för i denna filmen släpper han spindelleden.
(S60 och V70 är lika i detta avseende.)

Hursomhelst ska du INTE dra isär INRE drivknuten för långt, för då ramlar den isär innuti.
Då blir det drivaxeldemontering, damasköppnande, och sen irriterande svårt pussel med kladdiga kulor.

En automatväxlad bils inre drivknut ramlar också isär, men håller ihop bättre i sig själv.
Sannolikt bara att sätta i igen.

Fick sålt mina gamla 18" igår, sa[…]

Hej Jag har en Volvo S80 -04 som är tillverka[…]

Volvo car UX

Fick mejl idag.. "Dina skärmar får[…]

Bensinpriser v2

Så är det ju. Men en sjudubbling fr&ar[…]