Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TPR
Hejsan,

Har fått ett dovt morrande ljud framifrån, från början hördes det bara i över typ 70 km/h men nu har det gått några veckor och ljudet har blivit värre och hörs ner till stillastående.
Har ganska stor mekvana och försökt analysera felet men blir inte klok på det...

Volvo V70 2.4D -08 Automat, ca 24000 mil

Ljudet hörs när man kör rakt fram eller svänger vänster, vid höger sväng försvinner det eller blir åtminstone rejält svagare.
Små vibrationer i hela bilen, känns i pedaler, ratt, stolar. Dessa har blivit värre med tiden.
Följer hastigheten, inte motorvarvtalet.
Ingen skillnad om man lägger i neutral.

Trodde först det var ett hjullager och har bokat tid för byte på Volvo.
Om jag snurrar hjulen och lyssnar med stor skruvmejsel mot fjädern så hörs det ett svagt skrapande på båda sidor, misstänker att detta kan vara bromsarna.
Men om jag däremot lägger mig under och lyssnar så hörs det ett skrapande som eventuellt kommer mer från inre drivknut eller växellåda, dock svårt att avgöra.
Det som är konstigt är att detta ljud ibland fortsätter efter att hjulet har stannat, iofs väldigt kort tid, kanske 0.1 sekunder, men ändå definitivt efter att hjulet står still. ??:-/

Funderar därför om det kan vara automatlådan, dock växlar den helt normalt?
Eller kanske drivknut, fast då borde väl inte ljudet sluta när hjulet stannar?

Någon som har några tips? ?:-/
Användarvisningsbild
av TommyP86
Om du lägger handen på fjädern när du snurrar hjulet borde du känna vilket lager (om det nu inte är båda...) som är dåligt. Det är svårare att lyssna sej fram, du får med så mycket mekaniska ljud.
av TPR
TommyP86 skrev:Om du lägger handen på fjädern när du snurrar hjulet borde du känna vilket lager (om det nu inte är båda...) som är dåligt. Det är svårare att lyssna sej fram, du får med så mycket mekaniska ljud.
Jag började med det, känner inget.
av Nithol
Upplever samma ljud vid höger sväng på min S80 -07 som gått ca 12000 nu.
Känns som att det är höger hjullager, ska känna lite mer när jag byter till vintersulor nästa vecka...
Användarvisningsbild
av apersson850
Olika ljud vid höger- och vänstersväng är ju ofta symptom på hjullager. Brukar bli tyst när det dåliga lagret sitter utåt i svängen, eftersom den högre belastningen på lagret på ytterhjulet ofta får morrandet att försvinna.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
av TPR
apersson850 skrev:Olika ljud vid höger- och vänstersväng är ju ofta symptom på hjullager. Brukar bli tyst när det dåliga lagret sitter i utåt i svängen, eftersom den högre belastningen på lagret på ytterhjulet ofta får morrandet att försvinna.
Instämmer, dock hade jag tidigare en Porsche med liknande ljud och det visade sig vara drivknut.
Hördes bara vid hård kurvtagning vänster, var höger inre drivknut.
av Nithol
Besiktade S80'n i Torsdags och fick "bra att veta" på båda hjullager fram, vilket bekräftar att de börjar bli dåliga.
Är det något speciellt man ska tänka på vid byte av dessa, har hört något om att det inte räcker att köpa hjulnav utan att man måste byta mer delar.
Har för mig att på de äldre s80 var det inte att bara köpa hjulnav?
av HakanF
Jag har fått pris på byte av framhjulslager inklusive ett SKF-lager för runt 1500 i Skaraborg.
Men jag hade redan bytt själv då vilket jag ångrade :D
av Nithol
least skrev:Du ska troligen ha denna https://www.skruvat.se/show.aspx?k=188873
(Den köpte jag, sedan betalade jag 1800 kr för själva bytet.)
HakanF skrev:Jag har fått pris på byte av framhjulslager inklusive ett SKF-lager för runt 1500 i Skaraborg.
Men jag hade redan bytt själv då vilket jag ångrade :D
Okej kostar en slant att byta båda med andra ord..
Blir nog att beställa delar och se om lokala verkstaden runt hörnet kan göra det för vettig timpeng. 1500kr låter ganska lagom men det var för 1 sida endast va? :D

När du mäter lambdasonden ska du mä[…]

Hmm fick inget meddelande idag

Lite inte på laddningslampan, den förbl[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nä det har jag inte kollat, men det är v[…]