Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FMarken
Tjena,

Rätt så mycket nybörjare inom bilar, speciellt Volvos djungel av motormodeller. Så jag förlitar mig på expertisen här :)

Inne på att köpa en Volvo, valet står mellan en V60, årsmodell 2014-2016 eller xc60, årsmodell 2014-2015. Prisklass har jag tänkt mig på ett tak kring 220 - 250 000:- Är inte jätteintresserad av den värsta motorn och de mest uppgraderade modellerna, R-design etc struntar jag i. Prioriterar komfort, körglädje till en viss del såklart och viktigt att slippa tänka på dyra reservdelar och dyra servicebesök.

Om man jämför V60 mot xc60, hur känns uttrymmet? Kan tycka i en V60 2014 att jag sitter rätt så trångt, dock kring 1.90 m så kanske ingen bil om man lång :)

Är det värt att lägga extra 50 000 för att få en xc60 jämfört med v60, tycker oftast det är den prisskillnaden på typ kvd?

Något annat man bör tänka på?

Tack på förhand! :D
Användarvisningsbild
av Micce1980
Utrymmesmässigt är det bra att jämföra "Blueprints"
v60.png
v60.png (80.48 KiB) Visad 311 gånger
xc60.png
xc60.png (139.6 KiB) Visad 313 gånger
Sen hur dessa utrymmen känns är det nog bara en eller flera provkörningar som kan bekräfta. Då jag sitter till en 95% själv i bilen tyckte jag som exempel aldrig att förra V50:n var för liten så V60:n känns för mig allt annat än trång, men så är jag "bara" knappt 180cm med :wink:

Jag stod mellan dessa modellerna i våras fast med valet 2012-2013 då. Räknade och förde in allt i excel som visade vilken som skulle i förhållande till de fasta utgifterna bli billigast på mig. Jämförde med T3, T4 & T5 samt mot D3, D4 & D5, jämförde ej med D2 & T2 om den sista nu ens finns till någon av dessa då jag för en gångs skulle ville ha lite mer pulver. Kom fram till att V60 T4 blev mest ekonomisk. Hade jag ändå valt en XC60 vill jag minnas att det var D4 som lönade sig mest.

Så ut och provkör och se om det är värt att ligga ute med en extra slant jämfört med en V60 eller ej :-)-)
av dannesk
Vet inte hur många ni är i familjen men vi hade tidigare en V70 my11 R-design och var in på Volvo och provade en V60 CC och en XC60 och jag kan säga att siffrorna på utrymmena ovan överensstämmer inte direkt med den verkliga rymden in bilen. Vi har 3 barn mellan 7-13 och bak i en V60CC fick de knapp plats då mittendelen var trång och insteget och benutrymmet litet samt även den övriga volymen i kupén. Vi lånade då hem en XC60 Summum och baksäteskomforten var bättre än i V70 men bilen upplevdes svampig och krängde med 18" så det vart givetvis en R-design igen fast en XC60 med 20" och är supernöjd med komforten samt att den ändå känns stabil på vägen.

Jag är 1.82 och har panoramatak i min XC60 och jag har massor med utrymme ovan huvudet och den vi provade utan hade ännumera utrymme så din längd på 1.90 är inget problem i en XC60.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Jag är 1.90 och har inget att klaga på gällande utrymmet i min V60, som dessutom har taklucka. Taket blir väl lite lägre med denna...?
Åker till 99.9% själv i bilen, var till Spanien i somras, en resa som man inte gör om bilen upplevs som trång och obekväm.
Användarvisningsbild
av CabBO
FMarken skrev:Tjena,

Rätt så mycket nybörjare inom bilar, speciellt Volvos djungel av motormodeller. Så jag förlitar mig på expertisen här :)

Inne på att köpa en Volvo, valet står mellan en V60, årsmodell 2014-2016 eller xc60, årsmodell 2014-2015. Prisklass har jag tänkt mig på ett tak kring 220 - 250 000:- Är inte jätteintresserad av den värsta motorn och de mest uppgraderade modellerna, R-design etc struntar jag i. Prioriterar komfort, körglädje till en viss del såklart och viktigt att slippa tänka på dyra reservdelar och dyra servicebesök.

Om man jämför V60 mot xc60, hur känns uttrymmet? Kan tycka i en V60 2014 att jag sitter rätt så trångt, dock kring 1.90 m så kanske ingen bil om man lång :)

Är det värt att lägga extra 50 000 för att få en xc60 jämfört med v60, tycker oftast det är den prisskillnaden på typ kvd?

Något annat man bör tänka på?

Tack på förhand! :D

Varför inte en V60 Cross country? Dom börjar komma ner i pris nu. Där har du V60 insida med Cross country looken som XC60.
Jag är supernöjd med min. Nu får jag även högre instegshöjd också.
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]