Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1211026
Mtech skrev:Ok

Är 4000 på Volvo ?
När ska Kamrem bytas 18,000mil ?
Serviceintervall ?
Ja,på Volvo, service intervall kan variera lite pga vilken motor ,men vanligast är väl 18000 mil, d2 har väl byta vid 12 eller 14, kommer inte ihåg exakt
av Lövet
#1211027
D2 har 14k intervall. 18k är på femcyl.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1211036
Primus skrev:Om jag skulle välja ett enda tillbehör blir det adaptiv farthållare. Och den är bäst inne i städer och kringfartsleden. Motorväg är den inte så viktig på. Xenon känns också svårt att vara utan. VOC och bränslevärmare är enligt mig suveränt. Men det beror ju helt på var man bor och hur man parkerar.
I Stockholm är den adaptiva farthållaren värdelös, tyvärr. Annars gillar jag den skarpt!
Luckan till bilen framför är ofta för stor, så andra tränger sig in precis framför, framförallt vid kökörning.
I/kring städer på kontinenten är den mer användbar, där folk inte byter körfält var 100e meter... :roll:
av Primus
#1211070
fjohan82 skrev:
Primus skrev:Om jag skulle välja ett enda tillbehör blir det adaptiv farthållare. Och den är bäst inne i städer och kringfartsleden. Motorväg är den inte så viktig på. Xenon känns också svårt att vara utan. VOC och bränslevärmare är enligt mig suveränt. Men det beror ju helt på var man bor och hur man parkerar.
I Stockholm är den adaptiva farthållaren värdelös, tyvärr. Annars gillar jag den skarpt!
Luckan till bilen framför är ofta för stor, så andra tränger sig in precis framför, framförallt vid kökörning.
I/kring städer på kontinenten är den mer användbar, där folk inte byter körfält var 100e meter... :roll:
Jag kör nog 90% av mina mil i Stockholm och använder farthållaren mer än 95% av tiden/milen. Essingeleden, 73:an, Huddingeleden, Åbyvägen och gator, etc.. :lol:
av dannesk
#1211083
fjohan82 skrev:I Stockholm är den adaptiva farthållaren värdelös, tyvärr. Annars gillar jag den skarpt!
Luckan till bilen framför är ofta för stor, så andra tränger sig in precis framför, framförallt vid kökörning.
I/kring städer på kontinenten är den mer användbar, där folk inte byter körfält var 100e meter... :roll:
Du ställer ju själv avståndet till framförvarande bil på farthållaren och med autobroms och queue assist så behöver man ju inte ens röra gas/broms i stockholmstrafiken, det sköter ju bilen :)
Användarvisningsbild
av joel80
#1211086
Jag kör också rätt mycket i Stockholm och använder farthållaren nästan hela tiden.

Kör man på kortaste avståndet ligger man ofta precis på gränsen till för nära.. så känner man att man måste köra närmre än så är det nog egentligen ingen bra idé. Idioterna som tränger sig in blir man inte av med ändå om man inte ska ligga 2m bakom den framför.. :/
Man får tuta lite och avreagera sig är dom bäl tränger sig istället för att ligga för nära den framför.


Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1211090
dannesk skrev:
fjohan82 skrev:I Stockholm är den adaptiva farthållaren värdelös, tyvärr. Annars gillar jag den skarpt!
Luckan till bilen framför är ofta för stor, så andra tränger sig in precis framför, framförallt vid kökörning.
I/kring städer på kontinenten är den mer användbar, där folk inte byter körfält var 100e meter... :roll:
Du ställer ju själv avståndet till framförvarande bil på farthållaren och med autobroms och queue assist så behöver man ju inte ens röra gas/broms i stockholmstrafiken, det sköter ju bilen :)
Jo men när man kommer upp i lite fart, tex E4/E20 söderut så ökar ju avståndet till framförvarande, även om man har det kortaste avståndet inställt. Antar att det är ett säkerhetstänkande från Volvo.
Dock nyttjar andra trafikanter denna lucka som bildas och svänger in framför. Körningen blir väldigt ryckig när bilen slår på full broms...

Tutan och helljuset? Ja dessa delar börjar bli utslitna... :roll:
#1211102
fjohan82 skrev:
Jo men när man kommer upp i lite fart, tex E4/E20 söderut så ökar ju avståndet till framförvarande, även om man har det kortaste avståndet inställt. Antar att det är ett säkerhetstänkande från Volvo.
Dock nyttjar andra trafikanter denna lucka som bildas och svänger in framför. Körningen blir väldigt ryckig när bilen slår på full broms...

Tutan och helljuset? Ja dessa delar börjar bli utslitna... :roll:
Detta är min andra bil med adaptiv farthållare. Så här har jag förstått, och också tycker att det fungerar.
Du ställer tid till framförvarande bil. Vid låg hastighet blir avståndet i meter mindre än när du kör i högre farter.
Om en bil svänger in väldigt nära framför dig så fortsätter din bil i samma fart OM bilen som körde om dig fortsätter att hålla en högre fart än dig. Så jag tycker det fungerar oförskämt bra. Hade det som krav på denna bil och kommer att ha det på nästa.
Angående avstånden som man kan ställa in så tycker jag det kortaste avståndet som går att välja är åt helvete för kort. Det är inte ens lagligt, då det är ungefär EN sekund. Där förstår jag faktiskt inte hur Volvo tänkte, men det står sån tur i instruktionsboken att man ska kontrollera om avståndet du ställer in är lagligt i den region du kör i.
av Mtech
#1211170
Var o prova dessa 2 idag

Hon blev kär i den svarta men tyckte inte den var något spec 140,000 kunde vi få den för

Den röda tyckte jag om, mer utr osv dock dags för service med kamrems byte
Volvo ville ha ca 11.200kr för Kamrems byte plus service ingen vattenpump lr bromsvätska inkl

Tyckte nästan den röda med 2,0D gick bättre än 2,4D med AWD

https://m.blocket.se/angelholm/Volvo_V6 ... =23_16&w=0

https://m.blocket.se/halland/Volvo_V60_ ... ?ca=20&w=1
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]