Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Cox skrev:Då kommer man att få trevliga meddelanden som att larm behöver service.....
Av att rycka kontakten antar jag du menar? Mitt larm funkar som det ska förutom att jag då satt rörelsesensorerna ur spel.
Användarvisningsbild
av SvenB
Schmoyoho skrev: Lutningssensor och låsbultar påverkar väl självrisken på fälgstöld tror jag.
En tanke. Hur vet försäkringsbolagen att låsbultar var monterade vid ett eventuellt stöldtillfälle? :wink:
av andersuw
Daniel73 skrev:Det går att ladda ny mjukvara utan rörelsesensorerna hos Volvo.
Fick pris på 300kr

Ville jag ha tillbaka funktionen igen var det ny larmmjukvara för 3000kr som gällde.
Undrar om du inte fick lite fel info av Volvo där. Åtminstone för min bil (V70 -15) finns en särskild "applikation" både för att ta bort rörelsesensorn och för att sätta dit den. Likadant för nivåsensor. Alltså borde man inte behöva ladda komplett mjukvara för hela larmet om man vill ha tillbaka rörelsesensorn. Nu har jag inte kollat vad mjukvaran kostar för bara rörelsesensorn. Men för nivåsensorn vet jag eftersom jag lagt till den. Och det handlade bara om några hundralappar.
av andersuw
SvenB skrev:
Schmoyoho skrev: Lutningssensor och låsbultar påverkar väl självrisken på fälgstöld tror jag.
En tanke. Hur vet försäkringsbolagen att låsbultar var monterade vid ett eventuellt stöldtillfälle? :wink:
Det har de nog svårt att veta. Volvia ger självriskeliminering vid stöld av hjulen på bilen om bilen är larmad med godkänt larm som dessutom har nivåsensor. Däremot sägs inget i villkoren om låsbara hjulbultar.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
Ja där ser man. Gjorde misstaget att söka på hjulbultar istället för på hjulmuttrar. ;-)
Användarvisningsbild
av SvenB
Malmstroem skrev:Volvia har en extra självrisk utan låsbara hjulmuttrar.
Lättmetallfälgar skall vara försedda med godkända låsbara hjulmuttrar. Vid avsaknad av låsbara
hjulmuttrar tillkommer en extra självrisk på 5 000 kr.
Från https://www.volvia.se/sitecollectiondoc ... privat.pdf

Antar att samma gäller för låsbara hjulskruvar. :mrgreen:
Jo, men det jag menade var att om hjulen blir stulna finns väl inte hjulbultarna kvar på bilen :wink:
av Daniel73
Länsförsäkringar ersätter max 10000kr om man saknat låsmuttrar.

Sommarhjulen har jag volvos som medföljde.

Vinterhjulen som kostade 9800kr nya kör jag utan.
Känns som att låsbultarna lever ett mer utsatt liv vintertid.
av Daniel73
andersuw skrev:
Daniel73 skrev:Det går att ladda ny mjukvara utan rörelsesensorerna hos Volvo.
Fick pris på 300kr

Ville jag ha tillbaka funktionen igen var det ny larmmjukvara för 3000kr som gällde.
Undrar om du inte fick lite fel info av Volvo där. Åtminstone för min bil (V70 -15) finns en särskild "applikation" både för att ta bort rörelsesensorn och för att sätta dit den. Likadant för nivåsensor. Alltså borde man inte behöva ladda komplett mjukvara för hela larmet om man vill ha tillbaka rörelsesensorn. Nu har jag inte kollat vad mjukvaran kostar för bara rörelsesensorn. Men för nivåsensorn vet jag eftersom jag lagt till den. Och det handlade bara om några hundralappar.

Det var det priset jag fick på Brandt i Trollhättan i alla fall.
Jag har hund i bagaget och det är lite störigt att välja av eller på varje gång motorn stängs av.
Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]

Tjena, behöver lite hjälp då jag v[…]