Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av zalmondorro
Har efter senaste service ( några månader sen ) upptäckt att det inte längre , hur jag än bär mig åt så kommer jag bara till menyn men går inte kolla
Någon som haft samma problem ?? fixat det ??
Får väl ringa till verkstan till veckan men har en bit att åka så undrar om det finns nåt knep.

tror kompisen har samma problem på sin XC 70 2015

Bilen är en 2014 V70 D4 Summumm B/E PRO med lilla 2 liters 5 an på 163 hkr
av Familjefarsan
Den elektroniska oljenivån trodde jag bara gick att avläsa när jupiter stod i linje med neptunus...

Kanske har att göra med att de bytte oljan på servicen? Eller rent av slog på för mycket, vilket kanske inte är så troligt...
Användarvisningsbild
av apersson850
Hur menar du att du kommer till menyn men inte kan kolla? Det här ser kanske annorlunda ut i en 2015. I min 2012:a så ser man nivån så snart man ser valet oljenivå i listan.
av Familjefarsan
apersson850 skrev:Hur menar du att du kommer till menyn men inte kan kolla? Det här ser kanske annorlunda ut i en 2015. I min 2012:a så ser man nivån så snart man ser valet oljenivå i listan.
Jag tror han menar att ikonen för olenivå är grå och inte går att välja. Jag kollade detta med en volvo-tekniker och svaret jag fick var att det är mer regel än undantag att det INTE går att kolla på de med elektronisk avläsning på grund av alla parametrar som måste stämma. Motorn måste ha gått X antal minuter, sen måste den ha svalnat Y minuter och oljan måste runnit ner till nivå Z innan den kan läsas av...
Användarvisningsbild
av Derank
Sätt i nyckeln, rör inte växelspaken och inga fötter på pedalerna, och håll in startknappen ett par sec så slås tändningen på. scrolla dig fram till menyn och kolla nivån, funkar på alla i alla lägen.
Användarvisningsbild
av apersson850
Aha. Ja, i min bil så antingen syns funktionen inte alls, eller så ser man nivån. Förmodligen har han digitalt instrument. Det har inte jag, bara textdisplayerna inuti hasighetsmätare och varvräknare. Fanns inget annat alternativ när jag köpte min bil.
Användarvisningsbild
av Derank
hmm, du har en poäng där, jag tänkte på det digitala, det vet jag ju inte om han har,minns inte när det kom
av andersuw
Nästan rätt. ;-) Kom samtidigt med faceliften i MY -14. Då byttes även det gamla analoga instrument du har ut mot ett nyare analogt som designmässigt påminner om det digitala.

Eftersom TS har en MY -14 med Business Edition Pro borde han ha digitalt instrument. Redan Business Edition utan Pro tror jag var tillräckligt för att få det eftersom det digitala instrumentet ingick redan i teknikpaketet, inte bara i Provarianten av teknikpaketet.
Användarvisningsbild
av Slasse
Familjefarsan skrev:Den elektroniska oljenivån trodde jag bara gick att avläsa när jupiter stod i linje med neptunus...

Kanske har att göra med att de bytte oljan på servicen? Eller rent av slog på för mycket, vilket kanske inte är så troligt...
HA! Typ så känner jag. Jag har lyckats kontrollera oljan en gång på två år. Tur att det inte är Audi som tillverkat min motor. Min förrförra bil drack en halvliter per 500 mil.

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]

Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]