Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. Kopplade in 2st ”40” Watts Led-backljus idag på V70 n (2004)
Jag skulle koppla så dom lyser när jag lägger i backen OCH när jag slår på en knapp i bilen. Nu tog jag kabeln till dimbakljuset, då jag tänder backljusen med knappen för dimbakljuset. (Jag ska framöver sätta en separat knapp. )Jag satte bägge styrkablarna( från original-backljusen och dimbakljuset) på 86 på relät. Med en diod på kabeln från original-backljusen. Ström till relät tog jag från en ledig plats i säkringslådan i bagageutrymmet. MEN, är jag har bägge styrkablarna på 86 så skjuter säkringen till original-backljusen. Har jag bara ena styrkabeln inkopplad fungerar det. Kan dioden va pajj eller fungerar det inte å koppla så här på denna bil?
Någon här dom INTE har hjärnsläpp som kan skriva hur jag ska koppla om jag kör på 2 relän istället för dioden? Jag har ett växlande relä idag där jag inte använder 87a. Visst e det ett vanligt slutande relä jag behöver skaffa om jag ska koppla med 2 relän?
Mkt tacksam för svar.
REM jordar backljuset när backen inte är aktiv tror jag...

Så till relä och ljus:

Relä 1: 5-pinnars med 87a
(testa reläet, då det finns en del felmärkta relä, med dubbel 87)

Relä 2: valfritt med eller utan 87a
-------------------

Relä 1:

85: jord
86: till orig. backljus, blå kabel
30: till extra LED-backljus
87: till 12V från REM eller Batteriet med säkring
87a: står ledigt till du har anskaffad relä nr 2

Alla backljus tänds när bilen backar...
--------------------

Relä 2:

87: till 87a på relä 1
30: till 12V (snabbast från 87 på relä 1)
86: till dimbakljus, Rosa kabel? (86 får senare flyttas till ny brytare fram, som matas från lämplig +12V )
85: till jord
----------------------

Nu när dimbakljus tänds, lyser bara dom nya LED-backljusen (och dimljuset) inte original backljus. (alla backljus tänds när bilen backar)

Fick sålt mina gamla 18" igår, sa[…]

Hej Jag har en Volvo S80 -04 som är tillverka[…]

Volvo car UX

Fick mejl idag.. "Dina skärmar får[…]

Bensinpriser v2

Så är det ju. Men en sjudubbling fr&ar[…]