Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har beställt en XC90 (det stod att VOC ingick i 4 år tror jag). Jag tänkte att med VOC var liksom bilen "online" men jag kanske inte tänkte riktigt klart för igår satt jag och kollade på lite filmer från Volvomanualen och blev lite förvirrad hur saker egentligen funkar.

Hur får man en bra och strulfri bil som säkert är uppkopplad till VOC om det sker olycka, och man får info om halka etc? Kan bilen dessutom uppdatera sig själv etc är det en stor fördel.

1. I VOC, ingår det ett simkort så bilen alltid har kontakt med Volvo och man kan uppdatera mjukvara, appar etc? Jag vet inte ens om VOC jobbar på GSM-nätet.
2. Eller är VOC mer en rätt att använda tjänsten och man måste själv fixa uppkopplingen?
3. Hur gör man, vi har några olika iPhones i familjen och tanken är väl att det är förarens telefon som ska vara handsfree, sköta carplay etc.
4. Köper simkort till bilen och låter den vara uppkopplad själv (sur månadskostnad), varje gång slå på telefonens internetdelning (lär ju inte bli av), om telefonen är kopplad via bluetooth kanske det kan lösa internet eller kopplar man telefonen via USB och bilen via carplay på något sätt får uppkoppling.

Hittade liksom inte en samlad beskrivning hur man bör göra och varför utan bara lite lösryckt information om hur man kopplar på ena eller andra sättet.

Hur gör ni?
Simkortet som ingår är för VoC, som nödhjälp, kontakt vid hjälpbehov som bärgning etc.
Du sätter in ett eget simkort för att få data,, och därmed kunna uppdatera program, få väder, lyssna på Spotify, få volvobaserad halkvarning etc. Fem gb gratis via Telenor (minns inte länken men det gör garanterat någon annan).
Du kör sladd från telefonen för Android auto/car play.
Du kan ansluta enbart via BT för att få handsfree och så.
Du kan dela telefonens nät till bilen.
Du kan dela bilens nät (om du satt i ditt egna kort) till alla i bilen.
Jag har kört hot-spot på telefonen för att uppdatera karta (200 mb) då jag har fri surf där. Kortet jag satt i bilen har jag för halkvarning, småuppdateringar, väder, etc. Går inte mycket data då. Spotifyar du går ju mer såklart.
Tack! det börjar klarna.

Så det finns två simkortsplatser i bilen.

Vill man få bilen att "alltid" fungera map halkvarningar etc skaffar man ett separat abbonemang till bilen (t.ex. Telenorerbjudandet).
Edit: Gratis 6 månader och sen 49:-/mån =>588:-/år, funkar bara i Sverige?
Edit2: Gratis 6 mån och sen 49:-/mån (var sjätte gratis) => 490:-/år, men bara i Sverige?

För större uppdateringar kan man använda sin telefon som hot-spot om man har mycket surf där. Väljer man telefonens wifi istället för bilens egna sim-kort då eller går alltid wifi först?

Om man skaffar ett dyrare abbonemang (mer surf) till bilen kan man få den alltid uppkopplad samt att man alltid har wifi-nät i bilen. Ska kolla om Telia har något sorts tvillingkort. Det känns spontant som en bra lösning om man inte tänker på kostnaden som kanske blir några tusen extra/år.
Edit: Telia verkar ha att man kan lägga till "surfanslutning" för 49:-/mån => 588:-/år.

Vi har bra med surf på våra iPhones (vuxna delen av familjen), barnens telefoner kör vi med våra mobiler som hot-spots idag.

Jag antar att vi kommer använda apple carplay nästan varje resa, (telefonen laddas samtidigt som man får tillgång till den via displayen) får bilen internet då (via USB) eller är det bara telefonen som är uppkopplad ?
Senast redigerad av 1 V70_2005, redigerad totalt 0 gånger.
Om man har behov av surf utanför Sverige kan jag rekommendera Telia Sense. Då får man 20GB surf i månaden för 99,- och roaming fungerar. Använder det i min V70 i dag och kommer ta den vidare när jag får min XC60 med VoC någon gång i 2018.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
V70_2005 skrev:Tack! det börjar klarna.

Så det finns två simkortsplatser i bilen.

Vill man få bilen att "alltid" fungera map halkvarningar etc skaffar man ett separat abbonemang till bilen (t.ex. Telenorerbjudandet).
Edit: Gratis 6 månader och sen 49:-/mån =>588:-/år, funkar bara i Sverige?
Edit2: Gratis 6 mån och sen 49:-/mån (var sjätte gratis) => 490:-/år, men bara i Sverige?

För större uppdateringar kan man använda sin telefon som hot-spot om man har mycket surf där. Väljer man telefonens wifi istället för bilens egna sim-kort då eller går alltid wifi först?

Om man skaffar ett dyrare abbonemang (mer surf) till bilen kan man få den alltid uppkopplad samt att man alltid har wifi-nät i bilen. Ska kolla om Telia har något sorts tvillingkort. Det känns spontant som en bra lösning om man inte tänker på kostnaden som kanske blir några tusen extra/år.
Edit: Telia verkar ha att man kan lägga till "surfanslutning" för 49:-/mån => 588:-/år.

Vi har bra med surf på våra iPhones (vuxna delen av familjen), barnens telefoner kör vi med våra mobiler som hot-spots idag.

Jag antar att vi kommer använda apple carplay nästan varje resa, (telefonen laddas samtidigt som man får tillgång till den via displayen) får bilen internet då (via USB) eller är det bara telefonen som är uppkopplad ?
Stämmer rätt bra tror jag jag.
Bilen har antagligen två simkortplatser men du kommer bara åt en, den andra är ju VoC och rent tekniskt behöver de ju inget simkort där men iallafall.
Om du vill välja telefonens hot-spot så kopplas bilen ifrån.
Använder man inte Spotify och massa data så funkar ju vanligt kontantkort bra. Då blir det billigt per år. Teliaerbjudandet ovan låter ju redigt bra. Är man spontant utomlands kan man ju bara köras telefonens hot-spot då. Är man regelbundet utomlands känns det enklast med bilens, tycker jag.

Med car play är det nog bara telefonens uppkoppling tror jag. Det enda som egentligen sker är ju att man får opp en del appar och funktioner i bilens skärm. Sjukt praktiskt för till exempel Waze och Google maps!
Xanthopteryx skrev:Kollade nu: Jag spotifyar inte och använder apparna sparsamt.
Sedan 12/9 har jag gjort av med 200 mb.
Ja ett kontantkort som inte kostar mycket per månad borde vara modellen om det är så lite.

Vad jag förstod på Telenors erbjudande gällde en 1Gb påfyllning bara 1mån dvs man måste fylla på varje månad ändå. Frågan om det finns någon billigare lösning än dom 49x10=490:-/år. Typ något som kan kunde ladda men "potten" inte hade begränsad livslängd.

Telias surfanslutning till mitt befintliga abbonemang för 49x12=588:-/år låter ju potentiellt som lockande då man inte behöver fylla på eller bekymra sig om man råkar åka över till Norge eller så.

För det verkar ju lite trist på en ny bil att inte kunna utnyttja funktionerna, använda telefonens hotspot är ju en lösning men den måste man nog aktivera varje gång man sätter sig i bilen.
V70_2005 skrev:
Xanthopteryx skrev:Kollade nu: Jag spotifyar inte och använder apparna sparsamt.
Sedan 12/9 har jag gjort av med 200 mb.
Ja ett kontantkort som inte kostar mycket per månad borde vara modellen om det är så lite.

Vad jag förstod på Telenors erbjudande gällde en 1Gb påfyllning bara 1mån dvs man måste fylla på varje månad ändå. Frågan om det finns någon billigare lösning än dom 49x10=490:-/år. Typ något som kan kunde ladda men "potten" inte hade begränsad livslängd.

Telias surfanslutning till mitt befintliga abbonemang för 49x12=588:-/år låter ju potentiellt som lockande då man inte behöver fylla på eller bekymra sig om man råkar åka över till Norge eller så.

För det verkar ju lite trist på en ny bil att inte kunna utnyttja funktionerna, använda telefonens hotspot är ju en lösning men den måste man nog aktivera varje gång man sätter sig i bilen.
Har kikat lite smått på vanliga kontantkort, du vet, med telefoni och data.
Då kan man komma upp i åtminstone ett halvår i stöten.
Men, det är trots allt lång tid kvar (mitten av mars för mig) innan det löper ut och telefonbolagen brukar ju gilla att förändra sina erbjudanden titt som tätt. Har man tur kommer det sådana där "Halva priset i tre månader" hit och dit. Bara hoppa på och byta friskt mellan alla bolag och alla familjemedlemmar. =)

Tack så mycket för tipsen. Jag kollar d[…]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]