Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

150.000kr klassen är så klart det mest ekonomiska. Men är nog den typen av människa som blir helt stirrig om bilen inte skulle starta en natt då jag ska köra 20mil eller det värsta möjliga att den går sönder på vägen:)

Har haft en 745 i 17år älskade den bilen:) så jag är inte emot äldre bilar men däremot bortskämd med en splitter ny xc70 o v60. Jag har svårt får begagnat då jag är en pedant med bilen:)

Har varit inne på andra märken, men i slutändan så vinner alltid volvo:)

Kollade en fullutrustad Subaru xv och dem skulle ha 329.000kr så volvo är inte så himla dyr:)
Mccartney skrev:150.000kr klassen är så klart det mest ekonomiska. Men är nog den typen av människa som blir helt stirrig om bilen inte skulle starta en natt då jag ska köra 20mil eller det värsta möjliga att den går sönder på vägen:)

Har haft en 745 i 17år älskade den bilen:) så jag är inte emot äldre bilar men däremot bortskämd med en splitter ny xc70 o v60. Jag har svårt får begagnat då jag är en pedant med bilen:)

Har varit inne på andra märken, men i slutändan så vinner alltid volvo:)

Kollade en fullutrustad Subaru xv och dem skulle ha 329.000kr så volvo är inte så himla dyr:)
Då hade jag satsat på en ny v60cc :-)-)
Jag har aldrig varit med om att min bil inte har startat och då är det först nu som jag har en ny bil. Allt annat har varit begagnat och inte sällan i just den prisklassen. Nåt som däremot har förföljt mig på alla bilar som varit runt 3-4 år och 10.000 mil är att bromsskivor och belägg ofta är bytesmogna då. Det är mer den typen av problem man möter. Huruvida det är värt 2-3 tusen extra i månaden för att slippa är upp till dig :wink:

edit: Vad har egentligen hänt på bilarna då?
Insignia - trasig dragkrok (fanns vid köp så reklamation, åtgärd byte av nån vajer till fällningen) och trasig PDC (sensor, struntade i att laga)
Volvo V60 D3 - läckande tank
Volvo V60 D5 - inga fel alls
Volvo V70 3.2 - inga fel alls
Volvo V60 T3 - bytta bakre skivor, belägg och ok
Subaru Outback - trasiga xenonljus gick på förlängd garanti eftersom det är ett typfel
BMW Z4 - trasig mekanism till tak, reklamation till bilfirman
BMW 525d - inga fel
BMW 540 - inga fel
BMW 530xd - inga fel men gjorde hjulinställning
BMW 325 - inga fel
BMW 325iA - inga fel
Volkswagen Tiguan - bytta bakre skivor och belägg

Har ägt bilarna 6-12 månader
Lövet skrev:Jag har aldrig varit med om att min bil inte har startat och då är det först nu som jag har en ny bil. Allt annat har varit begagnat och inte sällan i just den prisklassen. Nåt som däremot har förföljt mig på alla bilar som varit runt 3-4 år och 10.000 mil är att bromsskivor och belägg ofta är bytesmogna då. Det är mer den typen av problem man möter. Huruvida det är värt 2-3 tusen extra i månaden för att slippa är upp till dig :wink:

edit: Vad har egentligen hänt på bilarna då?
Insignia - trasig dragkrok (fanns vid köp så reklamation, åtgärd byte av nån vajer till fällningen) och trasig PDC (sensor, struntade i att laga)
Volvo V60 D3 - läckande tank
Volvo V60 D5 - inga fel alls
Volvo V70 3.2 - inga fel alls
Volvo V60 T3 - bytta bakre skivor, belägg och ok
Subaru Outback - trasiga xenonljus gick på förlängd garanti eftersom det är ett typfel
BMW Z4 - trasig mekanism till tak, reklamation till bilfirman
BMW 525d - inga fel
BMW 540 - inga fel
BMW 530xd - inga fel men gjorde hjulinställning
BMW 325 - inga fel
BMW 325iA - inga fel
Volkswagen Tiguan - bytta bakre skivor och belägg

Har ägt bilarna 6-12 månader
Kvalitetsbilar allihopa:) vad tyckte du om V60?

Jag hade en T6 awd motorn var kanon, men kändes aldrig lika gedigen som xc70 eller v70:)
Sålde min V70 3.2 efter ett par månader. Har haft 3st V60. Gissa vilken jag föredrar :wink: Inredningen är ju samma så där kan jag inte se någon skillnad. Det som avgjorde för mig är att V60 svänger när man vrider på ratten. V70 behöver betänketid för att göra samma sak.
Lövet skrev:Sålde min V70 3.2 efter ett par månader. Har haft 3st V60. Gissa vilken jag föredrar :wink: Inredningen är ju samma så där kan jag inte se någon skillnad. Det som avgjorde för mig är att V60 svänger när man vrider på ratten. V70 behöver betänketid för att göra samma sak.
Låter bra:)

Men legendariskt att du kört 3.2:)

En BMW 335i hade varit kul men alldeles för dyr:)
Lövet skrev:Upp till 8 år och 10000 mil (minst) har du maskinskadeförsäkring. Skyddar tämligen mycket mot fel. Oftast är det ju fabriksrelaterade fel och dessa brukar redan ha visat sig på begagnade bilar. Resten härrör till förslitning och där gäller vare sig garantier eller försäkringar ändå. Femcylindriga volvosar har också lyckligtvis väldigt bra hållbarhet och fel är ovanliga.

= vill du verkligen åka billigare är det bil för 150 tusen istället för 300 tusen du ska ha. Inte åt andra hållet :wink:

(Återigen, du ska ha bilen och du betalar, jag säger bara min mening)
Om du försäkrar i Folksam och väljer försäkringen Folksam Stor så har du maskinskada till 10 år och 15000 mil. De är rätt bra va...?

Tomas
Black friday snart. Håll utkik efter kap då!

Har du bytt till en "annan" stol så[…]

Jag tror 900 är att betrakta som billigt f&ou[…]

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]