Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Upptäckte nu att muttern till centrumbulten är av på bägge sidor fram efter att haft den på verkstad för byte av diverse delar.

Ska självklart reklamera delarna medmera.

Fråga:är det safe att köra med bilen medans eller kan dem skruva in sig själva och drivaxlar medmera lodsnar?

Mvh
Bild nedan -->
http://www.bilddump.se/bilder/201711081 ... 6:5a5c.jpg

http://www.bilddump.se/bilder/201711081 ... 6:5a5c.jpg
Senast redigerad av 1 Danje, redigerad totalt 0 gånger.
Jag hade inte kört en meter i onödan.
Den skruven håller ihop hjullagret också.
Det lagret är satt i ett hus, men det är ändå två koniska lager med gemensam yttre ring. Två i en liksom.
Titta noga och man ser två separata inre lagerbanor när lagret är loss.

In i garaget kan du köra, typ.
Jag hade ej heller kört utan bult. Min gissning är att verkstaden ej har bytt bult, vilket är ett måste vid varje demontering! Dessa bultar monteras med 35Nm och därefter ytterligare 90 grader. Detta medför att bulten medvetet sträcks en sträcka motsvarande 1/4 gängstigning och arbetar medvetet som en fjäder. Denna sträckning återgår ej helt vid lossande. Om man nu återanvänder samma bult, kommer den att sträckas ytterligare 1/4 gängstigning och till sist kommer den att gå av, vilket du har noterat. Kolla om de verkligen köpte nya bultar till din bil. Jag tror de har kletat på lite ny gänglåsning och förstår ej principen med förspända bultar.
Man SKA byta skruven, men jag har återanvänt flera ggr, på olika bilar, och aldrig har någon gått av.

Dom är åt helsike för hårt dragnaom dom smäller av. Betudligt vanligare att dom skruvar lös sig.
Fullständig felmontering.
Kanske utgått ifrån momentet på tidiga V70I med mutter i centrum, och betydligt högre åtdragningsmoment.
XC60 MY27

Nu har även V60 blivit my27. Max 335 hk. T8 &[…]

EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?