Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MMU
I mitt fall handlar det inte alls om däcken. 2,5 uppsättningar sommardäck samt en uppsättning vinterdäck har provats. Länkar har bytts, lufttryck i däck har ändrats etc etc etc. Problemen kvarstår och bilen ska äntligen tas tillbaks - efter nio månader och sju verkstadsbesök! Tid tar det...
Det mest intressanta är att de två V90 jag haft som lånebilar har vibrerat ännu mer än min. Med andra ord - 100% av de V90 jag kört har vibrerat avsevärt. Har hört av mig till Volvo (kundtjänst samt PR avdelning), men enligt dem existerar inte problemet.
Användarvisningsbild
av Robbi
MMU skrev:I mitt fall handlar det inte alls om däcken. 2,5 uppsättningar sommardäck samt en uppsättning vinterdäck har provats. Länkar har bytts, lufttryck i däck har ändrats etc etc etc. Problemen kvarstår och bilen ska äntligen tas tillbaks - efter nio månader och sju verkstadsbesök! Tid tar det...
Det mest intressanta är att de två V90 jag haft som lånebilar har vibrerat ännu mer än min. Med andra ord - 100% av de V90 jag kört har vibrerat avsevärt. Har hört av mig till Volvo (kundtjänst samt PR avdelning), men enligt dem existerar inte problemet.
Ja, det är ju en härlig strategi, förneka problemet och det kan de göra så länge ingen skriver om det. Nu har vi en hel lång tråd med vittnesmål om vibrerande bilar så det håller ju inte på långa vägar. Undrar om mekanikerna är satta med munkavel för det är ju märkligt tyst om saken.
av DonutTony
Verkar som att Volvo jobbar på problemet men ännu inte har någon färdig lösning. I en Teknisk Journal släppt 18/10 så hänvisar den till specifik felsökning på den senaste plattformen:
https://www.volvotechinfo.com/index.cfm ... -10-18.pdf

I en ytterligare journal släppt samtidigt så hänvisas till problem med däck, verkar som Volvo har haft fler problem relaterade till däck än normalt:
https://www.volvotechinfo.com/index.cfm ... -10-18.pdf

Låg en av ovan journaler framme på bänken hos min lokala Volvoverkstad så nog verkar problemet vara spritt, nu tyckte jag att det stod ett ännu senare datum på den journalen men den hittade jag inte på nätet.
Användarvisningsbild
av Spid3r
Provkörde idag en V90 (D3, 2wd), med 19" sommardäck från Michelin.
Bilen är tillverkad 1707, på denna bil fick jag kämpa duktigt att känna några vibrationer alls, enbart lite vibrationer från vägbanan, alltså inga alls vibrationer som ni tillsammans med mig försöker beskriva här.
Mycket intressant säger jag.
Användarvisningsbild
av Robbi
Min bil är inne nu för felsökning. Jag får veta mer imorgon. Det är väl klart att alla bilar inte har vibrationer men jag har fått bekräftat att ÅF har en avsatt för endast detta problem.
Användarvisningsbild
av Spid3r
Fick ett samtal från min mekaniker (polare) som hade testat ytterligare en bil med Michelin hjul, inga vibrationer där heller.
Nästa vecka ska min bil in igen och testat med andra hjul (förhoppningsvis Michelin)... återkommer.
Användarvisningsbild
av Robbi
MMU skrev:I mitt fall handlar det inte alls om däcken. 2,5 uppsättningar sommardäck samt en uppsättning vinterdäck har provats. Länkar har bytts, lufttryck i däck har ändrats etc etc etc. Problemen kvarstår och bilen ska äntligen tas tillbaks - efter nio månader och sju verkstadsbesök! Tid tar det...
Tas tillbaka, menar du att de löser in bilen? Hur fungerar det i så fall, drar de av för mil körda eller blir det omleverans?
av uniformerad
Robbi skrev:
Tas tillbaka, menar du att de löser in bilen? Hur fungerar det i så fall, drar de av för mil körda eller blir det omleverans?
Normalt löser de in bilen, men med en del avdrag såsom:
- Nyttoavdrag
- Avdrag för körsträcka
- Eventuella skador
Användarvisningsbild
av Robbi
uniformerad skrev:
Robbi skrev:
Normalt löser de in bilen, men med en del avdrag såsom:
- Nyttoavdrag
- Avdrag för körsträcka
- Eventuella skador
Ok, hur blir det om man vill ha omleverans? Hur mycket drar de av per mil?
  • 1
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 114

Volvo går dåligt så det gör[…]

GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)