Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mietek
Hej på er, ska till att byta motorolja+filter på min pärla i helgen, kollade som snabbast under och ser då att det sitter något slags skydd under, min fråga är då, måste man ta bort detta skydd för att komma åt oljefiltret+oljepluggen, är det knepigt att ta bort skyddet, tänkte inte hissa upp bilen utan byta på plant underlag, tack på förhand.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Motorskyddet sitter endast ditskruvad med 5!? stycken plåtskruvar, väldigt enkelt att plocka ner iaf. Det går 5,3l olja i motorn, om du inte redan visste detta ;)
av mietek
Hilmer,jättetack för svaret, vad gäller oljevolymen så trodde jag den rymde 4,75l, tror det stod så i min bok faktiskt, alltid lär man sig något nytt :lol:
Användarvisningsbild
av Hilmer
Jag bytade på min för knappt en vecka sedan, och jag fick då i 5,3 liter utan protester. Blev lagom på stickan iaf :wink:
av marcusjj
Japp, 5.3L är det. Bytte på min för ett par veckor sedan :)
av mietek
Okej, ska inhandla olja och filter i morgon, tack ska ni ha bägge.
av *pettson*
Stickan bestämmer på två sätt. En del har röd sticka.. andra har orange...
dom två färgerna är två olika oljevolymer mellan min och max.. samt olika volym i trågen. Enklast är att fylla tills stickan visar fullt.
av marcusjj
*pettson* skrev:Stickan bestämmer på två sätt. En del har röd sticka.. andra har orange...
dom två färgerna är två olika oljevolymer mellan min och max.. samt olika volym i trågen. Enklast är att fylla tills stickan visar fullt.
Vilka är det som har orange respektive röd? Jag har röd på min iaf...
av mietek
Jaha, har röd sticka på min med.
av *pettson*
marcusjj skrev:
*pettson* skrev:Stickan bestämmer på två sätt. En del har röd sticka.. andra har orange...
Vilka är det som har orange respektive röd? Jag har röd på min iaf...
jag hade orange på min 92:a... på 5,3 liter..
Jag har röd på min turbo.. på 5,8 liter..
och det monterades hej vilt olika tråg för att kunderna klagade på oljeförbrukningen.. Detta gjordes med ordspråket.. mera olja i tråget gör att kunden klagar mindre då han inte ser att oljan går åt...
Naturligtvis skulle oljestickan skiftas då med.. men ICKE gjordes detta på alla...
Enklast.. kika på stickan..Det är allt som betyder något.
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]