Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bytte till vinterdäck igår och lyfte bilen på en av Volvo utpekade lyftpunkter fram men det visade sig att skyddet på vissa delar undertill endast består av en tunn vaxfilm som man kan ta bort med fingret så den fastande på lyftpucken. Tänkte bättra på skyddet där samt på den högra längsgående balken då Volvo tydligen snålat på skyddet på ena sidan vilket jag sett på andra XC60 också.

Vad har ni för tips på underredsskydd som funkar ihop med det nuvarande ifrån fabrik? Ska man köra Carosol F40 på de utsatt ytorna?
Bilagor
Längsgående balk.JPG
Längsgående balk.JPG (328.8 KiB) Visad 456 gånger
Lyftpunkt fram.JPG
Lyftpunkt fram.JPG (327.04 KiB) Visad 460 gånger
Inte svar på din fråga, men nyfiken på vart du lyfte bak?
Bytte till vinterdäck idag och började lyfta fram men precis som för dig så tyckte jag underredsskyddet tog skada...
Så jag lyfte på originaldomkraftsfästena istället, Med ett gummi mellanlägg som jag skar ett spår i...
grålle1 skrev:Inte svar på din fråga, men nyfiken på vart du lyfte bak?
Bytte till vinterdäck idag och började lyfta fram men precis som för dig så tyckte jag underredsskyddet tog skada...
Så jag lyfte på originaldomkraftsfästena istället, Med ett gummi mellanlägg som jag skar ett spår i...
Bak lyfte jag på originalfästet med saxlyftskloss ifrån Biltema. Bakre fästet är mkt starkare då de har 3st plåtar varav den inre med bockade förstärkningar.

På främre fästet så har de precis som på V70 (där jag böjde min plåt med både original och garagedomkraften med spårad lyft puck) också 3st sammanfogade plåtar men med mittersta går ner betydligt länge samt är bockad utåt och böjer sig väldigt lätt. Tror varena Volvo jag tittat på har mer eller mindre skadade främre fästen.

Balken jag lyfte på är ju inte direkt utsatt för sprut (så det är nog bara att bättra påskyddet) men är väldigt starkt för att lyfta på enl. en tidigare Volvomek som tipsade mig om detta. Plåten där är väldigt tjock och man kommer åt den lätt med även en kortare garagedomkraft.
Bra att du tog upp detta, märkte detta då jag skulle hissa upp bilen fram också det skavde av lite av beläggningen, det vill man ju gärna ha skyddat nu när saltbilarna och allt börjar komma :cry:

Vilken underredsmassa får nog någon expert uttala sig om, är också intresserad av att bättra på alternativt vad skall man göra för att undvika för att det ska bli så här?

Den "vanliga" facelift-grillen har kro[…]

ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]