Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kapten222
Hej!
Har problem med värmaren på min bil, en V70-12 D3
Det står att service erfordras av värmaren.
Hade in bilen på service och felsökning. Där kom dom fram till att styrenheten inte svarade. En ny sådan skulle kosta ca 6000. Då min bil gått 27000mil så känns det som att resten av värmaren kan ge sig när som helst. Hittade på en begagnad värmare som gått 1000mil för 6000 . Men då säger dom på Volvo att jag inte kan köpa en begagnad för det går inte att få den att fungera med min bil. Är det så tokigt att det inte går?
av Cox
Klart det går, se till att den har samma serienummer så är det bara att byta, Volvo sa samma till mig, men jag hittade en med samma nuffror.
av andersuw
Visst går det att montera en begagnad värmare istället för den du har förutsatt att den begagnade verkligen är av exakt samma typ.

Men inte skulle jag låta byta hela värmaren bara för att styrenheten gått sönder (om den nu verkligen gjort det; här är frågan hur mycket man vågar lita på den diagnos du fått; kan t.ex. vara kabelfel snarare än fel på själva styrenheten).

Om nu styrenheten verkligen är trasig skulle jag om jag var i dina kläder söka efter en begagnad styrenhet. Kanske går att hitta på skroten, ebay etc. Kolla bara med Volvo ÅF först att de sedan kan ladda den med mjukvara vilket kanske behövs även om det är samma styrenhet hårdvarumässigt som den du har.
av Tompan60
Klart det går. Min är en 2008. Värmaren pajade. Fick tag i en begagnad från en 2016 med 600 mil på mätaren. Ny programvara fick laddas för att gifta in den i bilen.... funkar väldigt fint...
av Tompan60
Fixat på bra bil i Kungsängen... dom kan bilar dom...

Modernare värmare men av nästan samma modell. För att få denna att funka fick ny mjukvara tänkas ner. Men byter man vill man inte sätta in nästan lika gammal oljepanna som redan sitter i..
av Cox
Självklart så sätter man inte in en brännare som gått tusentals mil, själv fick jag tag på en som gått om jag minns rätt 3000 mil. Jobbet att skruva dit den tog 30 min. Bra att veta då Volvo ville ha 3500 för att montera den. Så jag tackade för det priset och gjorde jobbet själv.

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]

Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]