Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tienhaara
Har ni erfarenheter över egenskaper utöver de normala som går att läsa om i medier typ 2000mil serviceintervall. Har det redan bildats skavanker som puritanerna kallar typfel.

Bilen i sikte är en classicutrustad som gått mushåret över 5k mil. Bör väl dock vara en av de sista de tryckt ut då produktionen upphörde -16. Är det fel att leva i tron att V70, som uppnått en gedigen ålder för bilmodell, är en pålitlig bruksbil?

Alla erfarenheter är välkomna.
av andersuw
Om bilen är årsmodell -15 kan det inte vara en Classic. V70 blev Classic först med årsmodell -16. Om bilen är tillverkad -15 kan den däremot mycket väl vara årsmodell -16 och därmed Classic.

Och nej det är enligt min mening inte fel att tro att en sent tillverkad V70 II är en pålitlig bruksbil. Nu har V70 II hållits ganska väl uppdaterad av Volvo så allt är inte gammalt och beprövat trots att modellen som sådan är kommen till åren. Men de nyheter som tillkommit har mig veterligen normalt inte varit förknippade med en massa nya barnsjukdomar.

Om du med A menar automat har just den automatlåda som följer med D2:an lite blandat rykte både när det gäller hur den fungerar vid körning och driftsäkerhet/livslängd. Det är en dubbelkopplingslåda som kallas PowerShift. Sök lite på forumet för mer info om vad det handlar om. Har själv ingen erfarenhet av denna låda utan har bara snappat upp vad andra säger lite här och där.

Om du är ute efter en snål bil men inte har något emot en annan och lite roligare motor och en annan och troligen bättre automatlåda, kika på en framhjulsdriven (ej AWD) D4 som från slutet av årsmodell -14 och framåt har den nyutvecklade VEA-motorn och en ny åttastegad automat med momentomvandlare, inte dubbelkoppling. Det har funnits lite inkörningsproblem med VEA-motorn (problem med EGR-ventilen) men de rapporter rörande motor och låda jag hittills sett har inte gett mig anledning till någon större oro för att de inte håller måttet generellt sett.

På papperet drar en D4 VEA FWD aut nästan lika lite som en D2 aut (0,45 kontra 0,42). I praktiken drar båda förstås mer men skillnaden mellan dem torde vara nästan lika liten som den är på papperet. Serviceintervallet är 3000 mil men du måste fortfarande serva minst en gång om året även om du kör mindre än så.

OBS att D4 VEA FWD aut fanns i såväl en miljöbilsklassad som en icke-miljöbilsklassad version. De har nästintill samma förbrukning på papperet (0,45 i båda fallen men 117 kontra 119 g CO2 per km). Den miljöbilsklassade har lite annat program för automatlådan, troligen också lite annan motorstyrning och en begränsning när det gäller hur stora fälgar man får sätta på den.

Som framgår av min signatur har jag själv en V70 D4 -15 VEA aut och är så här långt fullkomligt nöjd med hur motor och låda uppför sig. Är också nöjd med det mesta annat för den delen även om det som alltid finns enstaka plumpar i protokollet.
av tienhaara
Tack för din utläggning, känner även det som konstigt att den kallas classic men som sådan säljer Bilia här i Finland den.

Har provat både D4 och D2. Bägge med automatlåda. Visst är VEA-paketet underbart, det kommer man inte ifrån. Där var det finns ganska mycket litteratur på olika forum om D4:n finns det färre trådar som direkt handlar om D2 automat. Visst känns D4:n som en helt förträfflig bil på alla sätt men samtidigt prissätts den på ett annat sätt här. Vi har ingen miljöbilstänk utan en driftmedelsskatt som går enligt vikt. Utsläpp har endast en marginell del i beskattningen. Skattemässigt ligger bilarna lika. Skillnad uppkommer nog i långa loppet.

Skillnaden som antingen håller eller spräcker budjeten är hur mycket bilarna är körda med. Inom samma budget som en D2-15 med 5000 mil finns D4:n också -15 med det dubbla på mätaren.

Skulle väl närmast med min fråga om fallgropar villa stilla min oro för en pålitlig och funktionssäker bruksbil några år framöver.

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]

Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]