NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
Hej

Tomgången på min S40 är väldigt orolig/pendlande. Normal tomgång verkar ligga på 800rpm när motorn är varm, men det händer mer eller mindre att den alltid går ner mot 600rpm. Testat stänga av AC samt öppna tanklocket. Händer varm som kall motor, både sommartid och nu när det är kallare. Är inne på att det är tomgångsvantilen som behöver åtgärdas/bytas. Kan någon visa mig med bild vart denna sitter ?
Söker jag på bildelsbasen så har de inga tomgångsventiler men däremot tomgångsstabilisator. Vad är detta ? Fenomenet med tomgången har kommit succesivt här och inträffat tätare och tätare. Bilen är en S40 1.8 liters (ej FF) som gått 14800mil. Senast servad i somras vid kring 13500mil. Tändstift byttes någon vecka därefter.

/M
av mortimer
Ser ut till vara nedan markerat i rött som är spjällhuset. Vad brukar ni rengöra det med ? Någon packning mot motorblocket som man byter också när man har av huset för rengöring ?

Bild

Ett tips för den som är på resande[…]

Nästa elbil från Volvo?

https://youtu.be/oBXTvQjW_2w?si=s3jU0gBkBE8FIWBi

Annars säljer blå varuhuset packnings[…]

Xenon D3S

[/quote] Ja, jag uppfattar det som att de fortfar[…]