Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pehrs
Hejsan!

Har en XC70 2015 med ett problem jag inte blir riktigt klok på. Har 12v uttag bak som är kopplat till en värmematta i en hundbur. Fungerar fint, och håller det både varmt och torrt till hundarna när den är inkopplad. Men, ibland när jag glömmer den inkopplad, så töms batteriet i bilen, vilket ju är "lite bökigt". Jag blir dock inte klok på logiken. När jag mäter på uttaget utan tändningen igång verkar det inte vara någon spänning. Med tändningen igång så är det spänning. Så uppenbarligen är det något jag missar.

Så, min fråga är, vet någon vad som styr om det är spänning eller inte på uttaget? Är det styrt tillsammans med kupébelysningen på något vis? Finns det någon skyddsrelä som skall hindra att batteriet dräneras och som inte fungerar?
Eller koppla över en batterivakt. Finns för någon dryg hundralapp (Biltema) till flera hundralappar i campingbutiker och liknande.
Den kopplar ifrån när spänningsnivån börjar närma sig ett kritiskt läge. Tyckte mig se när jag snabbgooglade ett det även fanns i byggsats från Welleman.
Batterivakter drar också ström för sitt vaktarbete. Visst drar de långt mycket mindre än en värmefilt när de väl kopplat ur den senare därför att spänningen fallit för långt. Men beroende på hur bra batterivakt det handlar om kan den öka den viloström bilen normalt förbrukar när den står parkerad rätt avsevärt. Får bilen sedan stå ett tag kan det ändå bli problem.

Om man inte vill behålla värmefilten påslagen när bilen står parkerad utan bara förvissa sig om att man inte glömmer att slå av den är det bättre att göra som Perra83 säger: koppla in den på uttaget i baksätet istället. Om sladden är för kort finns det ju alltid skarvsladdar.
Perra83 skrev:Va jag vet har du alltid spänning där bak. Koppla den på uttaget i baksätet istället.
Japp jag har kompressorkylboxen kopplad bak och det är alltid strömmatning där.
Tydligen är det inte helt säkert att ha strömförbrukare permanent inkopplade ens på de två uttagen inne i kupén. Även dessa kan tydligen gå igång när bilen står parkerad. I manualen till min V70 -15 kan man läsa följande:

Extrautrustning och tillbehör – t.ex. bildskärmar, musikspelare och mobiltelefoner
– som är anslutna till något av kupéns 12 V eluttag, kan aktiveras av klimatsystemet
även då fjärrnyckeln är urtagen eller när bilen är låst, exempelvis då parkeringsvärmaren
aktiveras vid en förinställd tidpunkt. Dra därför ut kontakterna ur eluttagen till
extrautrustningen eller tillbehören då de inte används eftersom startbatteriet kan
tömmas vid ett sådant tillfälle!
Jag har insett att min Tomtom går igång då och då när bilen är parkerad, sedan går den i strömsparläge men det klarar den inte hur länge som helst med följd att navigatorn alltid har slut på batteri.
Varför går GPSen igång av sig själv? Är det bara för att den vill ladda sig eller vad?

Lösningen på ditt problem borde annars vara att stjäla ström till GPSen någonstans där det är 30-matning (ständig matning även med radioläge/tändning av). Går förstås att dra från 12V-uttaget i skuffen (eller dess kabel som jag tror finns där även om uttaget saknas). Men det är troligen enklare/bättre att hitta något sätt att stjäla ström lite längre fram i bilen.

Så länge inte GPSen gör något mer när bilen är parkerad än att se till att hålla sig själv laddad borde det väl vara rätt riskfritt att ha den permanent inkopplad. Du lär behöva stå parkerad rätt länge innan den ganska ringa extra belastningen drar ur startbatteriet.
gissar att problemet är att TomTom är avstängd tills bilen plötsligt strömför 12V uttaget och startar TomTom.
När sedan bilen släcker 12V uttaget igen stängs inte TpmTom av utan hamnar i sparläge vilket tillslut dränerar navigatorns batteri...
Fattar inte hur navigatorns ska kunna påkalla bilen om ström...?

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]

Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]