NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av grillchips
Fjädrarna är väl olika på ex 1.8F och T5 eftersom T5 är tyngre? Eller det kanske bara gäller T5 AWD? Vet att jag stött på olika fjädrar beroende på motormodell när jag skulle köpa sänkningsfjädrar förra året.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Byt minst båda fram, leta upp 2st från samma bil på bildelsbasen. Byter du bara en är det risk för att bilen blir ojämn.
av dieselputte
BlackXS skrev:någon som bytt stötdämpare på V50 T5 och beställt delarna via nätet och satt på de själv? vilken sida skulle ni rekommendera stötdämparna ifrån? :D

Bekvämast är att köpa kompletta fjäderben, det kan vara svårt att få till linjeringen mellan fjäder och stötdämpare. Missar man lite där blir stödbenslagret snedbelastat och man får ganska omgående klonkljud från fjädern. Man får även trög styrning om det blir snett pga att lagret då går trögt.

Jag har iaf råkat ut för knäckt vänster framfjäder 2 ggr på 15000mil. Bytte även stötdämpare första gången. Köpte fjädrar från Skruvat.se bägge gångerna, senast Lesjöfors fjädrar, Skruvat har bra priser på fjädrar.

Stötdämpare köpte jag från Mister Auto , märke KYB de kostade bara runt 600kr/st då nu nästan dubbelt upp. De har hållit bra .

Om du bara skall byta stötdämpare så bör du beställa nya stödbenslager, de går ofta sönder när man tar isär fjäderbenet.

(Jag har inte T5, men det är nog ingen större skillnad)

Jag tror faktiskt att Mekonomens kompletta stödben inte är så mycket dyrare än en stötdämpare från Mr Auto, var nån tråd uppe om det i somras , runt 1500kr/st ?
av mange38
enklast byta kompletta ben köp i delar eller komplett själva bytet är inte så svårt om du har den upphissad båda sidor fram såg vparts hade kompletta dock var dom inte gratis direkt ska byta på min i fram med då jag nys åkte på byte i bak bakre började läcka
av euroman
Om du inte köper kompletta fjäderben så byt även fjäderbenslagringen, annars kommer den förr eller senare börja spöka för dig! Byt även fjädrar när du har allt nere.

Mr auto har utförsälning på bilstein dämpare nu för väldigt bra priser, hittar du sedan någon som kan montera åt dig så kommer du billigare undan,

Sen åker du till en däckverkstad och gör hjulinställningen som är biligare än volvo! :)
av dieselputte
Jag anser det bortkastat att göra hjulinställning efter stötdämparbyte, enda man kan justera är toe in/out och den påverkas inte vid dämparbyte, däremot vid länkarmsbyte samt byte av spindelled.
Senast redigerad av 1 dieselputte, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av BlackXS
mange38 skrev:enklast byta kompletta ben köp i delar eller komplett själva bytet är inte så svårt om du har den upphissad båda sidor fram såg vparts hade kompletta dock var dom inte gratis direkt ska byta på min i fram med då jag nys åkte på byte i bak bakre började läcka

Vart såg du dom "kompletta" på v-parts? Var det coilovers som är de enda kompletta jag hittade där? Köpte coilovers till en V40 den blev som en traktor, varje gupp på vägen kändes extremt mycket inte kul :D

Ja vi ser väl, kör värmaren en stun[…]

.. Har också kontrollerat att bränsle[…]

Kan det stämma att 360-kamera endast ing&arin[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]