Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av rovermicke
Hur svårt är det att byta hjullager bak på en 740? Vilka verktyg behövs?
Har bytt många hjullager men inte på en bil med stel bakaxel.
Kikade lite i en Volvo manual jag hittade på nätet, där hade de ju såklart fiina specialverktyg.
Men som jag förstod det ungefär så att man lossar plåten innanför navet/handbromsbackarna och sedan drar ur axeln med glidhammare.
Sedan pressar man lagret av/på axeln, knackar in axeln i axelröret och drar fast plåten.
Finns det fallgropar?

MVH
Micke
av NilsO
Det är som du beskriver, med undantag för att man inte ska driva in axeln när man monterar tillbaka den. Den ska bara stickas in – går det inte lätt har man gjort något fel.

Reservdelar man behöver är nya bleck till handbromsbackarna (sitter med samma skruvar som plåten och brukar alltid gå sönder eller redan vara sönder), och eventuellt tätningar som sitter inne i axelröret. Tätningarna och vilka som sitter var verkar skilja lite mellan olika årsmodeller, så bäst att kolla på Volvo.

Glidhammare för att få ut axeln är kanske bra, men ofta räcker det om man tar ordentligt tag och rycker för hand, så lossnar den. Man kan tillfälligt montera tillbaka bromsskivan för att få något att hålla i.
av rovermicke
Tack för svaret :D
Är det "plåten" som spänner lagret eller är det ingen spänning i konstruktionen?
av Waizguy
Hej,

Beskrivningen stämmer och precis som NilsO skriver så ska drivaxeln absolut inte knackas in, utan den ska relativt enkelt kunna skjutas tillbaka.
Det finns en yttre och inre packbox, den yttre monteras tillsammans med hjullagret direkt på drivaxeln och den inre sitter ett par centimeter in i bakaxeln. Båda dessa brukar följa med i en hjullagersats, men det är alltid bra att höra efter först. Den inre packboxen kan vara lite små klurig att få i och ur samt att man behöver vara lite försiktig eftersom man vill att det ska hålla tätt, annars kommer det börja läcka bakaxelolja. Det är Inte heller säkert att den behöver bytas, utan det får man bedöma själv.

Så här ser hjullagret ut pressat på drivaxeln:
Bild
Det krävs med andra ord en riktig press, men jag antar att du redan tänkt använda en sådan :) .
På bilden syns även stålramen som håller fast navet.

Mvh Waiz
Användarvisningsbild
av lennarte
Man kan byta lagret utan verkstadspress men det kräver andra verktyg. En vinkelslip till att dela lager och krympring och ett rör som passar mot krymp/stoppringen utanpå drivaxeln (och är lite längre än axeln). När du ska montera lagret ställer du axeln på ett stöd på golvet, muttrarna på som säkerhet, trär på packbox, lager, ringen och röret. Sedan "driver" du ner röret tills det blir stopp. Fick göra så när pressen var trasig en gång, men det är lättare med press.... :lol:
Tror inte alla modeller har inre packbox, den yttre tätar ju mot oljan också, men är där en inre också så tätar den innanför krympringen och då måste man smörja lagret med fett för den inre stoppar då oljan från att smörja lagret.
av rovermicke
Jo jag har tillgång till press :D
En fråga till bara (hoppas jag)
Brukar den yttre lagerbanan sitta kvar i axeln ?
Användarvisningsbild
av lennarte
När du köper ett nytt lager så sitter det ihop hela lagret, men det är lätt att dela. Det kan vara "hugget som stucket" om det sitter kvar eller inte, skulle det sitta kvar sitter det oftast inte så hårt. Har inte bytt på 7/900 men på 1/200 är det så. Finns en tanke att byta bromssköldarna bak p åmin 745-a och då får jag reda på det... :lol:
av NilsO
Det är ingen "spänning" över lagret, utan tvärtom brukar det finnas ett litet axiellt glapp, alltså så att drivaxeln har ett litet spel utåt och inåt. Man märker det främst när man monterar ihop och drivaxelns splines inte sitter fast[nade] inne i bakaxelväxeln som de normalt annars gör.

woofern sitter väl alltid till vänster i[…]

2025-08-15 09_02_32-volvo v60 subwoofer location […]

Oftast nere eller uppe

Det finns amerikansk (SAE) och europeisk (VDA) sta[…]