Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Beskow
Hej!

Köpte en -15 V60 D4 för en vecka sen som gått 8600mil, automat. SUPERNÖJD!
Men när vi hämtade ut den hade de precis bytt till nya vinterdäck så ett däck behövde fyllas på så det gjorde vi Påväg hem men senare blev det att lysa att kontrollera däcktryck och sen dess har vi testat fylla på luft, (230 fram 260 bak och 280 fram 260 bak samt 280 på alla 4) och sen tryckt på kalibrera (står Dock fortfarande kalibrera när däcktryck kontrollerats) men nu står det däcktryck service erfodras och vi pratade med Kamux och de hänvisade till deras partner verkstad (de visste ju om lågt däcktryck från start så ev kostnader bör de stå för?).

Jag är sjukt besviken då bilen vart så underbar annars men nu detta, vi ska felsöka den på måndag. Kan jag lugna mig? Kan det bara vara däck eller så? Kan de vara något stort fel som vi får stå för? Behöver släppa min oro lite.
av Paranormal
Kah ju vara så att det inte sitter sensorer på vinterhjulen så då kommer det att varna tills sommarhjulen kommer på.
Kan ju tycka att det är en miss och att dom borde sätta i såna.
av Beskow
Paranormal skrev:Kah ju vara så att det inte sitter sensorer på vinterhjulen så då kommer det att varna tills sommarhjulen kommer på.

Kan det vara så att de bara är 1-2 däck som ger fel ifrån sig då? Bara vänstra sidan som stått fel på
Nämligen
av Henkan
Paranormal skrev:Kah ju vara så att det inte sitter sensorer på vinterhjulen så då kommer det att varna tills sommarhjulen kommer på.
Det kan ju vara fel på någon sensor.

Jag har inga sensorer i mina sommarhjul. Bilen varnar när jag monterar dem, jag trycker på kalibrering en sen är det tyst tills vinterhjulen med sensorer åker på.
S60 2017.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Henkan skrev:
Det kan ju vara fel på någon sensor.

Jag har inga sensorer i mina sommarhjul. Bilen varnar när jag monterar dem, jag trycker på kalibrering en sen är det tyst tills vinterhjulen med sensorer åker på.
S60 2017.
MY17 ska inte ha sensorer, övervakningen sköts på annat sätt. Hur det är med MY15 ska jag dock låta vara osagt.
Användarvisningsbild
av TommyP86
-15, är den tillverkad före ca november -14 har den tryckgivare i hjulen (som min). De är MYCKET känsliga för variationer i tryck, speciellt om nåt hjul har avvikande mot dom andra vad det verkar. Tog ett tag innan jag fattade det, vinterhjulen var hopplösa. Om du åker till en bra däckverkstad har de verktyg för att läsa av givaren där den sitter, och med hjälp av det få det exakt. I mitt fall har jag inte haft ett problem efter det. (Den som beslutade att värdet inte ska visas i bilen borde ha en rejäl lavett...)

Är den tillverkad efter november -15 (ca) är det ingen tryckgivare utan den baseras på rullomkrets.
av pularn
Jag har en V60 levererad i okt 14. Den har tryckövervakning baserad på rullomkrets. Men jag tror att det var lite precis på vippen då, om det skulle vara den nya övervakningen, eller den gamla med sensorer. Hade bilen tillverkats en eller två veckor tidigare skulle det blivit sensorbaserad övervakning.
av Jäverhammar
Dum fråga kanske men stod du stilla då du valde "kalibrera däckstryck"?
Ur minnet har jag för mig att man måste stå stilla med vår XC70 -15 som har systemet baserat på ABS sensorerna.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av CabBO
Jäverhammar skrev:Dum fråga kanske men stod du stilla då du valde "kalibrera däckstryck"?
Ur minnet har jag för mig att man måste stå stilla med vår XC70 -15 som har systemet baserat på ABS sensorerna.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
På min V60 CC -17 måste man stå still.
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]