Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av krickaa
Camel skrev:Ja, använd plusplinten enligt bilden. OBS! Tänk på att plusplinten har 12V från batteriet. Koppla loss batteriet innan denna plusanslutning lossas. Använd kort ledning innan säkringen, helst ska ledningen innan säkringen inte gå utanför elcentralboxen och säkringen monteras därför lämpligen inne i boxen. Eller så kan du använda säkringsposition nr 28 som är avsedd för matning av extraljus. Använd säkring på max 20A i denna postion.

Plusplint (röd pil)
(Ledningen och säkringen som redan finns på plusplinten på bilden är till mina extraljus)
(Klicka för större bild)
http://forumbilder.se/thumbs/7822012112936ccf3.jpg

Jordanslutning (Röd pil)
Använd ledigt hål med rätt jordskruv. Jordningspunkter finns på båda sidor.
(Klicka för större bild)
http://forumbilder.se/thumbs/6d2201211301166ba.jpg
Hur får man upp plattan var säkringarna sitter? Försökt på alla möjliga sätt och vis men får inte upp den så man kan trycka i sticken till plats nr 28.. :( Snabba svar tack! :)
av 9070
Vad menar du för platta??
av krickaa
9070 skrev:Vad menar du för platta??
I anvisningen till montering av extraljus står det att man ska vända på säkringsboxen, men lyckas inte få upp själva plattan var säkringarna sitter.
Det jag menar med plattan är den svarta "plattan" man trycker fast säkringarna i. Får den att släppa från den gråfärgade men får bara upp den ett par millimeter.
Ignorera pilen på bilden. Där säkringarna sitter är det som en svart "platta" som är fast klickad i den gråa hållarn.
http://forumbilder.se/images/7822012112936ccf3.jpg
av Dieselvolvo
Ska precis koppla in styrström, och har både läst och mätt mig till att Vit till H7 inne i lyktan är + , och blir således lila/orange i kopplingsstycket utanför. (höger strålkastare) Dock visar det 11,30v på det stiftet när jag mäter......varför?? Bil avstängd och ljusvred i 0-läge.
v70 -14 med xenon/ABL
av Dieselvolvo
Dieselvolvo skrev:Ska precis koppla in styrström, och har både läst och mätt mig till att Vit till H7 inne i lyktan är + , och blir således lila/orange i kopplingsstycket utanför. (höger strålkastare) Dock visar det 11,30v på det stiftet när jag mäter......varför?? Bil avstängd och ljusvred i 0-läge.
v70 -14 med xenon/ABL
Fick precis uppgifter på annat håll, om att det handlar om ljusövervakning, så inga konstigheter.
Men är det lämpligt att ta styrströmmen därifrån, utanproblem?
Användarvisningsbild
av apersson850
Risken är att övervakningen slutar fungera, om den misstar reläet för en fungerande lampa. Men den kanske inte låter sig luras av det? Reläet har ju större motstånd än lampan. Jag vet inte var gränsen går.
Se gärna till att reläet har frihjulsdiod, bara. Annars kan det gå illa om lampan är trasig.
av Dieselvolvo
apersson850 skrev:Risken är att övervakningen slutar fungera, om den misstar reläet för en fungerande lampa. Men den kanske inte låter sig luras av det? Reläet har ju större motstånd än lampan. Jag vet inte var gränsen går.
Se gärna till att reläet har frihjulsdiod, bara. Annars kan det gå illa om lampan är trasig.
Har googlat lite om varför du nämner diod.......Vet du eller någon annan Vart jag hittar ett sådant relä? Lite "orolig" blir man ju.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det finns reläer med inbyggda dioder, men annars sätter man exempelvis en 1N4007 parallellt med spolen. Den skyddar utgången som styr reläet mot spiken som blir vid frånslag. Så länge det finns en glödlampa parallellt med spolen behövs dioden dock inte.
av Dieselvolvo
apersson850 skrev:Det finns reläer med inbyggda dioder, men annars sätter man exempelvis en 1N4007 parallellt med spolen. Den skyddar utgången som styr reläet mot spiken som blir vid frånslag. Så länge det finns en glödlampa parallellt med spolen behövs dioden dock inte.
Är det ett sådant relä jag behöver? Och duger det till 3st 60w xenon-ballaster?

http://www.hba.nu/produkter/fordonsel/r ... -diod-u-fa
Användarvisningsbild
av apersson850
Ett sånt ska fungera, ja.
Tänk på att när det har inbyggd diod är det noga hur man kopplar plus och minus till spolen. För reläer utan diod spelar det ingen roll.

Är det bara att såga där dosans tv[…]

Det är ju en gammal sanning att man inte ska […]

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]